Terug
Gepubliceerd op 01/02/2024

2024_GR_00007 - Belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken - aanslagjaren 2024-2025 - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 25/01/2024 - 20:00 Raadszaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Dieter Wijckmans, raadslid N-VA; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, schepen; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Patrick Verlinden, raadslid Vooruit en GROEN; Wouter De Smedt

Verontschuldigd

Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Wendy Weckhuysen, raadslid CD&V

Secretaris

Wouter De Smedt

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00007 - Belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken - aanslagjaren 2024-2025 - Goedkeuring

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Els Devlies, Dieter Wijckmans, Kenneth Heylen, Marc Van den Bogaert, Bram Van Keer, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Christine Jacobs, Bart Peeters, Jarrik Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Patrick Verlinden, Wouter De Smedt
Stemmen voor 23
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Marc Van den Bogaert, Raf De Schepper, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Els Devlies, Werner Joris, Patrick Verlinden
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00007 - Belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken - aanslagjaren 2024-2025 - Goedkeuring 2024_GR_00007 - Belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken - aanslagjaren 2024-2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In de gemeenteraad van 17 december 2020 werd het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken goedgekeurd voor aanslagjaar 2021-2025. Dit reglement dient, door de uitgifte van een elektronische vreemdelingenkaart voor -12 jarigen, aangepast te worden.

Argumentatie

Gelet op de financiële toestand van de gemeente;

Bij het afleveren van een elektronische identiteits- of vreemdelingenkaart volgens de spoedprocedure, wordt door de gemeente een hogere bijdrage aangerekend. Deze procedure is arbeidsintensiever waardoor een ontradend effect door een hoger tarief gerechtvaardigd is.

Juridische grond

Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953

KB van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar gewijzigd bij KB van 22 oktober 2013

KB van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2, § 2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953

Artikelen 50-67 Consulair Wetboek van 21 december 2013

Artikel 2 Ministerieel besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten

Art. 170, §4 van de grondwet;

Art. 40, 41, 56, 286, 287 en 288 van decreet Lokaal bestuur;

Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;

Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 'Omzendbrief betreffende de gemeentefiscaliteit'


Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

§1 Het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken dat vastgesteld werd door de gemeenteraad in zitting van 17 december 2020 wordt opgeheven op 1 februari 2024.

§2 Met ingang van 1 februari 2024 en eindigend op 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente een contante belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken.

Artikel 2

De belasting wordt gevorderd van de natuurlijke personen aan wie deze stukken door de gemeente op hun verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.

Artikel 3

De belasting is verschuldigd bij de afgifte van identiteitskaarten, identiteitsbewijzen, reispassen, voorlopige verblijfsvergunningen, trouwboekjes en rijbewijzen.

Artikel 4

Berekening van de belasting:

A. Afgifte eID (elektronische identiteitskaarten), eVK (elektronische vreemdelingenkaarten) en kids-ID

A1: Gewone procedure

Op de afgifte van eID  en eVK die aan personen van 12 jaar en ouder worden uitgereikt wordt een gemeentebelasting van 2 EUR toegepast,  te verhogen met de kosten die aangerekend worden door de Federale Overheid.

Op de afgifte van een kids-ID (elektronische identiteitskaart voor personen jonger dan 12 jaar) en eVK die aan personen jonger dan 12 jaar worden uitgereikt, wordt een gemeentebelasting van 0 EUR toegepast, te verhogen met de kosten die aangerekend worden door de Federale Overheid.

A2: Spoed procedure

Op de afgifte van eID  en eVK die aan personen van 12 jaar en ouder worden uitgereikt met gebruik van de spoed procedure wordt een gemeentebelasting van 7 EUR toegepast, te verhogen met de kosten die aangerekend worden door de Federale Overheid en/of Group 4.

Op de afgifte van een kids-ID en eVK die aan personen jonger dan 12 jaar worden uitgereikt met gebruik van de spoed procedure wordt een gemeentebelasting van 0 EUR toegepast, te verhogen met de kosten die worden aangerekend door de Federale Overheid en/of Group 4.


B. Attest van immatriculatie

Voor het afleveren van dit attest 2,80 EUR

C. Reispassen

C1: Normale procedure (5 werkdagen)

Op de afgifte van reispassen die aan personen van 18 jaar en ouder worden uitgereikt wordt een gemeentebelasting van 13 EUR toegepast, te verhogen met de kosten die aangerekend worden door de Federale Overheid.

C2: Dringende procedure (1 werkdag)

Op de afgifte van reispassen die aan personen van 18 jaar en ouder worden uitgereikt wordt een gemeentebelasting van 30 EUR toegepast, te verhogen met de kosten die aangerekend worden door de Federale Overheid.

D. Trouwboekjes

Voor het afleveren van een trouwboekje: 15 EUR.

E. Rijbewijzen

Op de afgifte van een rijbewijs wordt een gemeentebelasting van 0 EUR toegepast, te verhogen met de kosten die aangerekend worden door de Federale Overheid.

Artikel 5

Zijn van de belasting vrijgesteld: de stukken welke krachtens de wet, een koninklijk besluit of een ander overheidsverordening, kosteloos door de gemeenten moeten afgeleverd worden.

Artikel 6

De belastingplichtigen moeten vooraf een aanvraag doen bij het gemeentebestuur en er een bedrag gelijk aan de vermoedelijke belasting in bewaring geven. Het in bewaring gegeven bedrag zal van ambtswege als een verworven contantbelasting worden geboekt bij de uitreiking van het stuk. Het bewijs van betaling blijkt uit het afleveren van een ontvangstbewijs waarop het belastingbedrag vermeld is.

Artikel 7

Bij gebreke van contante betaling wordt de belasting ingekohierd.

Artikel 8

De vestiging, invordering en geschillenprocedure ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van gemeentebelastingen.