Terug
Gepubliceerd op 29/03/2023

2023_GR_00017 - RETRIBUTIEREGLEMENT VOOR DE GEMEENTELIJKE BEGRAAFPLAATSEN - AANSLAGJAAR 2023-2025 - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 23/03/2023 - 20:00 Raadszaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Dieter Wijckmans, raadslid N-VA; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, schepen; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, raadslid CD&V; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur; Wouter De Smedt

Verontschuldigd

Bram Van Keer, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang

Secretaris

Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00017 - RETRIBUTIEREGLEMENT VOOR DE GEMEENTELIJKE BEGRAAFPLAATSEN - AANSLAGJAAR 2023-2025 - Goedkeuring

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Els Devlies, Dieter Wijckmans, Kenneth Heylen, Marc Van den Bogaert, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, André Gielis, Veerle De Beuckeleer, Wouter De Smedt
Stemmen voor 20
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Marc Van den Bogaert, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Els Devlies, Werner Joris
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00017 - RETRIBUTIEREGLEMENT VOOR DE GEMEENTELIJKE BEGRAAFPLAATSEN - AANSLAGJAAR 2023-2025 - Goedkeuring 2023_GR_00017 - RETRIBUTIEREGLEMENT VOOR DE GEMEENTELIJKE BEGRAAFPLAATSEN - AANSLAGJAAR 2023-2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad heeft in de zitting van  22 december 2022 de mogelijkheid voorzien om de concessietermijn van 25 jaar voor graven of columbaria en urnevelden te verlengen met keuze voor verschillende duurtijden. De gemeenteraad keurde in functie hiervan een retributiereglement goed.

Het belastingsreglement goedgekeurd in de zitting van 19 december 2019 wordt opgeheven vanaf 1 april 2023. Het reglement wordt omgezet in een retributie en wordt opgenomen in dit reglement.

Het retributiereglement voor de verlenging van de grafconcessie en concessie voor columbaria en urnevelden was een aanvulling op het retributiereglement voor de begraafplaatsen dat door de gemeenteraad in de zitting van 17 december 2020 werd goedgekeurd.

In functie van de transparantie en de volledigheid worden de beide reglementen samengevoegd tot één retributiereglement.



Argumentatie

Gelet op de financiële toestand van de gemeente.

Het raadsbesluit van 11 september 2001 betreffende het politiereglement op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.

Beslissing van de gemeenteraad van 24 september 2015 om een sterrenheuvel in te richten op elke begraafplaats.

De principes en de prijzen van de samen te voegen reglementen blijven ongewijzigd.

Gelet op het feit dat overleden inwoners tijdens hun leven al bijgedragen hebben voor de kosten van de gemeentelijke infrastructuur door het betalen van o.a. de aanvullende belasting op de personenbelasting. 

Gelet op het feit dat de kostprijs voor een begraving hoger ligt dan die voor een bijzetting of asverstrooiing.

Juridische grond

Het raadsbesluit van 11 september 2001 betreffende het politiereglement op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.

De wet van 20 juli 1971 gewijzigd o.m. door de wet van 4 juli 1973 en de wet van 10 januari 1980.

Het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.

 Art. 41, 2e lid, 14° van het decreet lokaal bestuur.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

§1. Het retributiereglement voor de begraafplaatsen, goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 17 december 2020 wordt opgeheven vanaf 1 april 2023.

§2. Het retributiereglement voor de begraafplaatsen goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 22 december 2022 wordt opgeheven vanaf 1 april 2023.

§3. Er wordt met ingang van 1 april 2023 en eindigend op 31 december 2025 ten behoeve van de gemeente een retributie geheven voor de begraafplaatsen.

Artikel 2

Definities

Onder inwoners wordt verstaan:

  • eenieder die ingeschreven staat in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister van de gemeente
  • voor het vaderland gevallen militairen en burgers;
  •  personen die de gemeente Rumst minder dan 12 maanden geleden verlaten hebben na er  gedurende minstens 10 jaar gewoond te hebben
  • personen die de gemeente Rumst verlaten hebben om gebruik te maken van een erkend residentieel zorgaanbod.

Niet-inwoners zijn alle mensen die niet aan bovenstaande omschrijving voldoen en die op het grondgebied van de gemeente begraven, bijgezet of verstrooid worden.

Artikel 3

Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld op:

§1  Begraving, bijzetting of verstrooiing:

Voor inwoners: gratis

Voor niet inwoners: 500 euro voor een begraving en 250 euro voor een asverstrooiing of een bijzetting in het urnenveld of columbarium.


§2. Grafconcessie en concessie voor columbarium of urneveld – Basistarief voor 25 jaar 

voor inwoners:

  • voor de grafconcessie voor 1 persoon: 500 euro
  • voor de grafconcessie voor 2 personen: 1.000 euro
  • concessie columbarium nis of urnenkelder voor 1 persoon: 400 euro
  • concessie columbarium nis of urnenkelder voor 2 personen: 800 euro

 Voor niet-inwoners

  • voor de grafconcessie voor 1 persoon: 1.000 euro
  • voor de grafconcessie voor 2 personen: 2.000 euro
  • concessie columbarium nis of urnenkelder voor 1 persoon: 800 euro
  • concessie columbarium nis of urnenkelder voor 2 personen: 1.600 euro

§3. Frontplaatjes, naamplaatjes, dekplaatjes voor inwoners en niet-inwoners

  • voor de aflevering van frontplaatjes, zonder vermelding van de naam van de overledene, ter afsluiting van de columbariumnissen of om aangebracht te worden op de urnenkelders: 100 euro
  • voor de aflevering van naamplaatjes, met vermelding van de naam van de overledene, die aangebracht worden op de zuil ter hoogte van de strooiweide: 50 euro
  • voor de aflevering dekplaatjes met ster die aangebracht worden op de sterrenheuvel: 50 euro

§4. De hernieuwing van de grafconcessie en concessie voor columbarium en urneveld voor zowel inwoners als niet-inwoners

  • per concessie hernieuwing een vaste kost van 20 euro
  • afhankelijk van de duur van de verlenging en het aantal personen: 

Duur

Grafconcessie per persoon

Urneveld / columbarium per persoon

10 jaar

200 euro

160 euro

15 jaar

300 euro

240 euro

20 jaar

400 euro

320 euro

25 jaar

500 euro

400 euro

 

Artikel 4

Het bedrag is verschuldigd door de persoon die de aanvraag indient.

Artikel 5

Het verschuldigde bedrag is opeisbaar vanaf: 

  • Vanaf de toelating tot begraving, bijzetting in het urnenveld of columbarium of uitstrooiing 
  • de toestemming tot de ter beschikkingstelling van een grafkelder, columbarium nis of urnenkelder,
  • vanaf het ogenblik dat de vergunning voor de concessie werd afgeleverd 
  • vanaf de aanvraag tot afleveren van de plaatjes. 

Artikel 6

Het verschuldigde bedrag is opeisbaar vanaf de toestemming tot de ter beschikkingstelling van een grafkelder, columbarium nis of urnenkelder, of vanaf het ogenblik dat de vergunning voor de concessie werd afgeleverd en vanaf de aanvraag tot afleveren van de plaatjes.

Artikel 7

Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden. Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 287 van het decreet lokaal bestuur.