Het lokaal bestuur Rumst zal in de Gam regelmatig activiteiten organiseren waarbij de bezoekers een drankje kunnen kopen, zoals de voorstellingen en concerten.
De dranken moeten correct geprijsd worden. De tarieven moeten laag genoeg zijn zodat iedereen van een drankje kan genieten, maar rekening houdend met de horecazaken in de buurt. Om de omliggende horeca niet te beconcurreren zal enkel tijdens en net voor en na een activiteit in de Gam drank aangeboden worden en enkel aan de bezoekers van de activiteit.
We kiezen voor een eenvormige en eenvoudige tariefstructuur, om te voorkomen dat bij grotere evenementen wachtrijen of problemen ontstaan aan de kassa. Er kan dan eenvoudig met 1 of 2 soorten jetons gewerkt worden.
Niet alle dranken zullen iedere keer aangeboden worden, het overzicht hieronder geeft ruime opties weer waaruit gekozen zal worden in functie van hert evenement of de activiteit.
Om gemakkelijk te kunnen inspelen op stijgende horeca-prijzen, is het aangewezen toekomstige prijsstijgingen te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen, zoals voorzien in Art. 41, 14° van het Decreet lokaal bestuur.
De Grondwet, in het bijzonder artikel 173
Het Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 40, 41, 56, 286, 287 en 288.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
Met ingang van heden en eindigend op 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente een retributie geheven op de verkoop van dranken in de GAM.
De retributie voor dranken in de GAM wordt vanaf heden vastgesteld als volgt:
De bevoegdheid tot wijziging van de retributietarieven zoals bepaald in artikel 2 wordt aan het college van burgemeester en schepenen gedelegeerd.
Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 287 van het decreet lokaal bestuur.