Historiek:
Gemeenteraadsbeslissing van 26/11/2015 houdende het retributiereglement op het gebruik van gemeentelijke lokalen
Gemeenteraadsbeslissing van 19/09/2019 houdende het retributiereglement op het gebruik van gemeentelijke lokalen
Gemeenteraadsbeslissing van 19/12/2019 houdende het retributiereglement op het gebruik van gemeentelijke lokalen
Gemeenteraadsbeslissing van 17/12/2020 houdende het retributiereglement op het gebruik van gemeentelijke lokalen
Gemeenteraadsbeslissing van 23/12/2021 houdende het retributiereglement op het gebruik van gemeentelijke lokalen
Gemeenteraadsbeslissing van 28/10/2021 houdende het retributiereglement op het gebruik van basisschool Groenlaar
De huidige reglementen lopen af op 31/08/2022 en moeten hernieuwd worden.
De privé verhuur van de watertoren werd hierbij opgenomen.
Het Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 40, 41, 56, 286, 287 en 288.
Met ingang van 1 september 2022 en eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie geheven op het gebruik van zalen van het lokaal bestuur Rumst door verenigingen volgens onderstaand reglement.
De retributie geldt tevens voor individuelen voor:
De retributie geldt tevens voor individuelen of zelfstandig ondernemers voor:
De retributie geldt enkel voor individuelen of zelfstandige ondernemers voor:
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Het gemeentebestuur stelt volgende zalen ter beschikking voor gebruik:
A. Eikenlaar, Eikenstraat 69
B. GC Predikherenvelden, Seringenlaan 2a
C. Ter Doelhagen, Doelhaagstraat 4
D. GC Trefcentrum Oud-gemeentehuis, Laarstraat 21
E. GC Lazarus, Lazarusstraat 1
F. Watertoren, Rumstsestraat
Volgende niet-gemeentelijke lokalen worden eveneens door het gemeentebestuur ter beschikking gesteld:
G. Vrije basisschool Sleutelhof, Kerkstraat 9
H. Sint Jozefschool, Rozenlaan 44
I. Groenlaar, Predikherenhoevestraat 31
Het O.C.M.W. stelt volgende zalen ter beschikking voor gebruik:
J. Residentie Hoogvelden, Hoogvelden 12
K. Lokaal dienstencentrum, Nieuwstraat 105
De gebruikers worden onderverdeeld in 3 categorieën:
Categorie 1:
Categorie 2:
Categorie 3:
De retributie voor gemeentelijke zalen en zalen van het O.C.M.W. wordt vastgesteld als volgt:
Alle lokalen, uitgezonderd turnzalen, Kapel GC Lazarus, watertoren:
Turnzalen (excl. Groenlaar):
Groenlaar:
Kapel GC Lazarus:
Watertoren:
voor categorie 1 en 2 : 75 euro per poetsbeurt
voor categorie 3 : 150 euro per poetsbeurt
Gemeentelijke adviesraden en organisaties waarin het lokaal bestuur Rumst structureel participeert kunnen gratis gebruik maken van de in artikels 3 en 4 opgesomde lokalen.
Verenigingen of organisaties die in opdracht van het lokaal bestuur Rumst een taak stellen of vergaderen kunnen voor de duur en het doel van deze opdracht gratis gebruik maken van de in artikels 3 en 4 opgesomde lokalen.
§1. In geval van annulering minstens twee dagen voor de geplande reservatie zal 25% van de verschuldigde retributie conform Art. 6 aan de gemeente toekomen tot dekking van reservatie- en administratiekosten. In geval van latere of geen annulering bij het niet doorgaan van de activiteit is het volledige bedrag verschuldigd.
§2. Bij niet-naleving of misbruik van het huishoudelijk reglement zoals o.m. het gebruik van gemeentelijke infrastructuur voor private doeleinden, wordt een bijkomende retributie van 250 euro aangerekend.
§3. Bij het niet proper achterlaten van de zalen zoals aangegeven in het huishoudelijk reglement wordt een bijkomende retributie aangerekend. Deze retributie bedraagt 35 euro per begonnen uur (met een minimum van 140 euro) waarop gepoetst werd door of voor rekening van het gemeentebestuur.
Het bedrag van de retributie wordt betaald binnen een termijn van 1 maand na factuurdatum.
Het gebruik van de gemeentelijke lokalen moet op voorhand aangevraagd worden bij de dienst Vrije Tijd, respectievelijk het OCMW met een gedetailleerde vermelding van de voorziene activiteit.
Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 287 van het decreet lokaal bestuur.