Door de invoering van diftar wordt de ontlening van afvalcontainers voor evenementen anders georganiseerd. Igean stelt ons een aantal containers ter beschikking waarin restafval of GFT kan worden ingezameld op evenementen. In het huidig retributiereglement op de ontlening van gemeentelijk materiaal is de verwerking van het afval inbegrepen in de retributie. Dit wijzigt vanaf heden: Igean rekent de verwerking van het afval afzonderlijk aan aan de organisator van het evenement. Zolang het retributiereglement niet gewijzigd is, wordt de verwerking van het afval door het gemeentebestuur betaald.
In het huidige retributiereglement bedraagt de retributie voor een container restafval van 240 liter 10 euro; voor een container voor PMD-afval is dat 2 €. Vermits de verwerking van het afval nu afzonderlijk wordt aangerekend, is het logisch om ook slechts 2 € aan te rekenen voor een restafvalcontainer 240 liter, 5 € voor een restafvalcontainer van 1100 liter. (incl. gebruiksrecht, vervoer heen en terug en lediging, exclusief verwerking afval)
Omdat het voor de organisatoren praktisch niet haalbaar is om controle te doen op welke afval in welke container terecht komt, wordt voorgesteld om geen blauwe containers meer te ontlenen, omdat het risico op verwerking als restafval zeer hoog is. In de plaats daarvan wordt voorgesteld met blauwe PMD-zakken te werken, zodat de inhoud zichtbaar is. In het verleden bleek dat de inhoud van de PMD containers merendeels als restafval moest worden verwerkt omdat er op het evenement niet goed gesorteerd werd. De blauwe zakken zullen door de dienst FMV mee genomen worden wanneer de containers worden opgehaald.
Om te vermijden dat containers na een evenement langer dan een week aan de stoep staan, worden ze door FMV vol mee terug genomen en wordt Igean gevraagd ze te ledigen op het GTC. Aan de hand van de unieke nummering van elke container wordt geregistreerd welke container op welk evenement wordt gezet.
Retibutiereglement diftar, goedgekeurd in de gemeenteraad van 18/06/2020
Ingang aangepast retributiereglement ontlening materiaal: vanaf 01/10/2021
Er wordt met ingang van 1 oktober 2021 en eindigend op 31 december 2025 ten behoeve van de gemeente, een retributie geheven op de ontlening van materiaal.
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Het materiaal kan ontleend worden door Rumstse verenigingen. Het sportmateriaal kan ook particulier ontleend worden.
De retributie voor de ontlening van materiaal bedraagt per begonnen termijn van 8 dagen:
Omschrijving |
Excl. vervoer |
Incl. vervoer |
Afhaalpunt |
Stoelen (per stuk) |
€ 0,30 |
€ 0,60 |
1 |
Tafels (per stuk) | € 0,50 | € 1,00 | 1 |
Nadarafsluiting | € 0,50 | € 1,00 | 1 |
Podium (per element) |
€ 1,50 | € 3,00 | 1 |
Trap | € 0,50 | € 1,00 | 1 |
Spreekgestoelte |
€ 5,00 | € 10,00 | 1 |
Vlaggenmasten | € 2,50 | € 5,00 | 1 |
Vlaggen |
€ 1,00 | € 2,00 | 1 |
Houten tentoonstellingspanelen | € 0,60 | € 1,20 | 1 |
Tentoonstellingspanelen stof binnengebruik | € 2,00 | € 4,00 | 1 |
Rolcontainers restafval 240 l (excl. verwerking afval) | € 2,00 | 1 | |
Rolcontainers restafval 1100 l (excl. verwerking afval) | € 5,00 | 1 | |
Rolcontainers GFT+ 120 l (excl. verwerking afval) | € 2,00 | 1 | |
Partytent | € 15,00 | € 30,00 | 1 |
Bord “Tentoonstelling” | € 0,50 | € 1,00 | 1 |
Spots op tentoonstellingspanelen | € 1,00 | € 2,00 | 1 |
Mobiele fietsenstalling per stuk | € 0,40 | € 0,80 | 1 |
Projector | € 10,00 | 2 | |
Walkie talkie | € 5,00 | 2 | |
Fuifkoffer | € 10,00 | 2 | |
Polsbandjes per 100 stuk | € 5,00 | 2 | |
Geluidsmeter | € 20,00 | 2 | |
Bakken herbruikbare bekers | gratis | 2 | |
Sport- en spelkoffer | gratis | 2 | |
Seingeversset | gratis | 3 | |
Volleybalstellen | € 5,00 | 3 | |
Sportkoffer badminton | € 10,00 | 3 | |
Sportkoffer tennis | € 10,00 | 3 | |
Circuskoffer | € 10,00 | 3 | |
Buurtsportkoffer | € 10,00 | 3 | |
Van deze retributie zijn vrijgesteld:
Er worden geen vervoerskosten aangerekend wanneer de aanvrager zelf instaat voor het vervoer van het materiaal. Het materiaal kan enkel tijdens de werkuren afgehaald worden op het aangegeven afhaalpunt.
De retributie dient betaald te worden binnen de 14 dagen na ontvangst van de factuur.
Bij eventuele schade berokkend aan het materiaal of verlies gedurende de ontleningsperiode is door de ontlener een bijkomende retributie verschuldigd voor herstelling of vervanging. Deze bijkomende retributie bedraagt 75% van de nieuwprijs.
Het retributiereglement ontlening materiaal- aanslagjaren 2020-2025, goedgekeurd in gemeenteraadszitting van 19/12/2019 wordt opgeheven.