Terug
Gepubliceerd op 29/09/2021

2021_GR_00166 - Retributie ontlening materiaal verenigingen - aanpassing nav Diftar - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 23/09/2021 - 20:00 raadszaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Axelle De Smet, raadslid N-VA; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur; Wouter De Smedt

Verontschuldigd

Jurgen Callaerts, burgemeester; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang

Secretaris

Wouter De Smedt

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00166 - Retributie ontlening materiaal verenigingen - aanpassing nav Diftar - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Els Devlies, Axelle De Smet, Kenneth Heylen, Marc Van den Bogaert, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Christoph Marckx, Jarrik Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Veerle De Beuckeleer, Wouter De Smedt
Stemmen voor 22
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Christoph Marckx, Geert Antonio, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Els Devlies
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00166 - Retributie ontlening materiaal verenigingen - aanpassing nav Diftar - Goedkeuring 2021_GR_00166 - Retributie ontlening materiaal verenigingen - aanpassing nav Diftar - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Door de invoering van diftar wordt de ontlening van afvalcontainers voor evenementen anders georganiseerd. Igean stelt ons een aantal containers ter beschikking waarin restafval of GFT kan worden ingezameld op evenementen. In het huidig retributiereglement op de ontlening van gemeentelijk materiaal is de verwerking van het afval inbegrepen in de retributie. Dit wijzigt vanaf heden: Igean rekent de verwerking van het afval afzonderlijk aan aan de organisator van het evenement. Zolang het retributiereglement niet gewijzigd is, wordt de verwerking van het afval door het gemeentebestuur betaald.

Argumentatie

In het huidige retributiereglement bedraagt de retributie voor een container restafval van 240 liter 10 euro; voor een container voor PMD-afval  is dat 2 €. Vermits de verwerking van het afval nu afzonderlijk wordt aangerekend, is het logisch om ook slechts 2 € aan te rekenen voor een restafvalcontainer 240 liter, 5 € voor een restafvalcontainer van 1100 liter. (incl. gebruiksrecht, vervoer heen en terug en lediging, exclusief verwerking afval)

Omdat het voor de  organisatoren praktisch niet haalbaar is om controle te doen op welke afval in welke container terecht komt, wordt voorgesteld om geen blauwe containers meer te ontlenen, omdat het  risico op verwerking als restafval zeer hoog is. In de plaats daarvan wordt voorgesteld  met blauwe PMD-zakken te werken, zodat de inhoud zichtbaar is. In het verleden bleek dat de inhoud van de PMD containers merendeels als restafval moest worden verwerkt omdat er op het evenement niet goed gesorteerd werd. De blauwe zakken zullen door de dienst FMV mee genomen worden wanneer de containers worden opgehaald.

Om te vermijden dat containers na een evenement langer dan een week aan de stoep staan, worden ze door FMV vol mee terug genomen en wordt Igean gevraagd ze te ledigen op het GTC.  Aan de hand van de unieke nummering van elke container wordt geregistreerd welke container op welk evenement wordt gezet. 

Juridische grond

Retibutiereglement diftar, goedgekeurd in de gemeenteraad van 18/06/2020

Fasering

Ingang aangepast retributiereglement  ontlening materiaal: vanaf 01/10/2021

Adviezen

sportraad Gunstig advies
cultuurraad Gunstig advies
jeugdraad Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt met ingang van 1 oktober 2021 en eindigend op 31 december 2025 ten behoeve van de gemeente, een retributie geheven op de ontlening van materiaal.


Artikel 2

De retributie is verschuldigd door de aanvrager.

Het materiaal kan ontleend worden door Rumstse verenigingen. Het sportmateriaal kan ook particulier ontleend worden.

Artikel 3

De retributie voor de ontlening van materiaal bedraagt per begonnen termijn van 8 dagen:

Omschrijving

Excl. vervoer

Incl. vervoer

Afhaalpunt

Stoelen (per stuk)

€ 0,30

€ 0,60

1

Tafels (per stuk)  € 0,50 € 1,00

1

Nadarafsluiting € 0,50 € 1,00

1

Podium (per element)

€ 1,50 € 3,00

1

Trap € 0,50 € 1,00

1

Spreekgestoelte

€ 5,00 € 10,00

1

Vlaggenmasten € 2,50 € 5,00

1

Vlaggen

€ 1,00 € 2,00

1

Houten tentoonstellingspanelen € 0,60 € 1,20

1

Tentoonstellingspanelen stof binnengebruik € 2,00 € 4,00

1

Rolcontainers restafval 240 l (excl. verwerking afval)   € 2,00
1
Rolcontainers restafval 1100 l (excl. verwerking afval)   € 5,00
1
Rolcontainers GFT+ 120 l  (excl. verwerking afval)   € 2,00

1

Partytent € 15,00 € 30,00

1

Bord “Tentoonstelling” € 0,50 € 1,00
1
Spots op tentoonstellingspanelen € 1,00 € 2,00

1

Mobiele fietsenstalling per stuk € 0,40 € 0,80

1

Projector € 10,00  

2

Walkie talkie € 5,00  
2
Fuifkoffer € 10,00  
2
Polsbandjes per 100 stuk € 5,00  
2
Geluidsmeter € 20,00  
2
Bakken herbruikbare bekers gratis  
2
Sport- en spelkoffer gratis  
2
Seingeversset gratis  
3
Volleybalstellen € 5,00  
3
Sportkoffer badminton € 10,00  
3
Sportkoffer tennis € 10,00  
3
Circuskoffer € 10,00  
3
Buurtsportkoffer € 10,00  
3








Artikel 4

  Van deze retributie zijn vrijgesteld:

  • De gemeentelijke adviesraden voor eigen organisaties.
  • De Rumstse scholen voor het inrichten van schoolactiviteiten
  • Andere gemeentebesturen
  • Bovenlokale samenwerkingsverbanden waarvan Rumst deel uitmaakt
  • Organisatoren van buurtfeesten of evenementen voor het goede doel die voldoen aan het reglement projectsubsidies aan straatcomités, voor een bedrag van maximum € 75,00 per jaar

Artikel 5

Er worden geen vervoerskosten aangerekend wanneer de aanvrager zelf instaat voor het vervoer van het materiaal. Het materiaal kan enkel tijdens de werkuren afgehaald  worden op het aangegeven afhaalpunt.

Artikel 6

De retributie dient betaald te worden binnen de 14 dagen na ontvangst van de factuur.

Artikel 7

Bij eventuele schade berokkend aan het materiaal of verlies gedurende de ontleningsperiode is door de ontlener een bijkomende retributie verschuldigd voor herstelling of vervanging. Deze bijkomende retributie bedraagt 75% van de nieuwprijs.

Artikel 8

Het retributiereglement ontlening materiaal- aanslagjaren 2020-2025, goedgekeurd in gemeenteraadszitting van 19/12/2019 wordt opgeheven.