Terug
Gepubliceerd op 30/06/2021

2021_GR_00146 - Subsidie jaarlijks terugkerende meerdaagse feestevenementen - Subsidies feestevenementen 2021 - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 24/06/2021 - 20:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Axelle De Smet, raadslid N-VA; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Secretaris

Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00146 - Subsidie jaarlijks terugkerende meerdaagse feestevenementen - Subsidies feestevenementen 2021 - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Els Devlies, Axelle De Smet, Kenneth Heylen, Marc Van den Bogaert, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Christoph Marckx, Bart Peeters, Jarrik Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Veerle De Beuckeleer
Stemmen voor 25
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Els Devlies, Werner Joris
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00146 - Subsidie jaarlijks terugkerende meerdaagse feestevenementen - Subsidies feestevenementen 2021 - Goedkeuring 2021_GR_00146 - Subsidie jaarlijks terugkerende meerdaagse feestevenementen - Subsidies feestevenementen 2021 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gemeente wil het sociaal weefsel in Rumst versterken en speelt een regierol in het ontplooien van een laagdrempelig vrijetijdsaanbod. Met het subsidiereglement wil het lokaal bestuur de jaarlijks terugkerende meerdaagse feestevenementen financieel ondersteunen. De subsidies moeten door de organisatoren-coördinatoren worden aangewend voor de organisatie van het meerdaags feestevenement.

Volgens het huidige subsidiereglement op de jaarlijks terugkerende meerdaagse feestevenementen d.d. 23/04/15 ontvangen de organisatoren met een vzw-structuur een voorschot van 1/3 van het maximale subsidiebedrag en na afloop van het evenement het resterende deel. Door de coronarichtlijnen is het echter onzeker of de jaarlijks terugkerende meerdaagse feestevenementen in 2021 kunnen plaatsvinden. Het college besliste daarom op 29 maart 2021 om voorlopig geen voorschotten uit te betalen, maar pas een voorschot uit te betalen aan de organisatoren die een aanvraag indienen om deze zomer toch een feestevenement te organiseren zodra evenementen toegelaten zijn.

Op 19 mei 2021 werd een overleg georganiseerd met de organisatoren van de terugkerende meerdaagse feestevenementen. Daarop werd gevraagd of de organisatoren hun zomerfeest (eventueel in aangepaste of kleinere vorm) zouden organiseren, annuleren of op een later moment en eventueel gewijzigde vorm wilden organiseren. Op het overleg werd gevraagd of de organisatoren op financiële ondersteuning van het lokaal bestuur kunnen rekenen indien zij hun feest in kleinere vorm of op een later tijdstip zouden organiseren. Op het overleg met de zomerfeesten werd afgesproken dat de beslissing hierover tegen begin juni gecommuniceerd zou worden. 

Voorlopige plannen:

  • Reetse Dorpsfeesten: KLJ zet zomerbar op eind juni/begin juli. Dorpsraad wil enkele activiteiten (o.m. Brooikensworp) organiseren tijdens plattelandsmarkt in september.
  • Vosbergfeesten Rumst: in zomer eventueel kleinschalige drink voor buurtbewoners, in najaar kerstgebeuren met verlichting en wandeling.
  • Lichtfeesten Reet: Geen editie voor grote publiek, wel verlichte tuinen en eventueel bar voor wijkbewoners. Mogelijk wel Lichtkoers en rally.
  • Rumstse Volksfeesten: Mosselfeesten en bbq misschien wel haalbaar. Geen tent, maar optreden in openlucht. Alle stond on hold, maar relatief gewone Volksfeesten zijn met de huidige perspectieven wel mogelijk. 

Argumentatie

Omdat het door de coronarichtlijnen moeilijk is om op voorhand te plannen en een evenement te organiseren, en omdat de richtlijnen wijzigen gedurende de zomer en dus niet voor alle evenementen hetzelfde zijn, wordt voorgesteld om de subsidies voor de terugkerende meerdaagse feestevenementen dit jaar flexibeler aan te wenden. Verschillende organisatoren zullen immers een aangepast, kleiner evenement organiseren. Anderen plannen een ander initiatief later op het jaar. 

Zodra duidelijk is dat evenementen en activiteiten toegelaten zijn, kan het voorschot aangevraagd worden door de organisatoren die een feestevenement willen opzetten. De subsidies worden toegekend binnen de perken van het voorziene budget in de meerjarenplanning. 

De organisator dient uiterlijk op 1 september 2021 de aanvraag in bij de dienst vrije tijd van de gemeente Rumst. Ten laatste op 15 januari 2022 wordt een inhoudelijk en financieel projectverslag met de bijhorende facturen ingediend bij de dienst vrije tijd.

De activiteiten moeten plaatsvinden in 2021. Activiteiten worden gesubsidieerd voor de werkelijk bewezen uitgaven tot een maximum van het subsidiebedrag dat in 2019 aan het respectievelijke feestevenement uitbetaald werd. De subsidie wil activiteiten stimuleren en dient gebruikt te worden voor het huren van materialen of inzetten van animatie. Onkosten voor drank en etenswaren en investeringsuitgaven komen niet in aanmerking voor subsidiëring. 

Juridische grond

In de Gemeenteraad van 23 april 2015 werd het ‘Subsidiereglement jaarlijks terugkerende meerdaagse feestevenementen’ goedgekeurd. Volgende meerdaagse feestevenementen werden nominatief erkend:

  • Lichtfeesten Reet
  • Reetse Dorpsfeesten
  • Rumstse Volksfeesten
  • Terhaagse Feesten
  • Vosbergfeesten Rumst

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Bepaling subsidie

Het Subsidiereglement jaarlijks terugkerende meerdaagse feestevenementen bepaalt de voorwaarden waaraan de organisatoren moeten voldoen om subsidie te ontvangen voor de periode 01/01/2021 tot en met 31/12/2021. Het huidige reglement wordt enkel opgeheven voor 2021 en is opnieuw geldend in 2022.

Artikel 2

Wie komt in aanmerking

Volgende definities zijn van toepassing:

  • Meerdaags feestevenement: een geheel van jaarlijks terugkerende, diverse activiteiten op het grondgebied van de gemeente Rumst dat minstens twee aaneensluitende etmalen omvat. Omdat het door de coronarichtlijnen moeilijk is om op voorhand te plannen en een evenement te organiseren, en omdat de richtlijnen wijzigen gedurende de zomer en dus niet voor alle evenementen hetzelfde zijn, worden de subsidies voor de terugkerende meerdaagse feestevenementen dit jaar flexibeler aangewend. De organisatoren kunnen daardoor ook ondersteuning aanvragen indien zij een aangepast, kleiner evenement of een initiatief later op het jaar organiseren.
  • De organisator-coördinator: de koepelorganisatie die optreedt als aanspreekpunt voor het gemeentebestuur en minstens zal instaan voor de coördinatie van alle activiteiten die tijdens het feestevenement doorgaan.

Voorwaarden

  • Deze subsidies moeten worden aangewend voor de organisatie van het feestevenement. 
  • De activiteiten moeten plaatsvinden in 2021. 
  • De subsidie dient gebruikt te worden voor het huren van materialen of inzetten van animatie. 
  • Gemaakte onkosten in het kader van de verkoop van eten en drank en investeringsuitgaven komen niet in aanmerking voor subsidiëring. 
  • Om in aanmerking te komen voor subsidiëring dienen de organisatoren-coördinatoren en de participerende verenigingen op alle promotioneel drukwerk met betrekking tot het feestevenement het logo van de gemeente Rumst plaatsen.
  • Organisatoren-coördinatoren die voor het feestevenement in hetzelfde kalenderjaar reeds een toezegging en/of uitbetaling van gemeentelijke subsidie kregen via een ander gemeentelijk toelagereglement, komen niet in aanmerking voor subsidiëring.

Artikel 3

Aanvraagprocedure

De organisator dient uiterlijk op 1 september 2021 de aanvraag in bij de dienst vrije tijd van de gemeente Rumst. Ten laatste op 15 januari 2022 wordt een inhoudelijk en financieel projectverslag met de bijhorende facturen ingediend bij de dienst vrije tijd.

Artikel 4

Budget

De subsidies worden toegekend binnen de perken van het voorziene budget in de meerjarenplanning. 

De organisatoren ontvangen na goedkeuring van de aanvraag de helft van het subsidiebedrag dat in 2019 aan het respectievelijke feestevenement uitbetaald werd. Dit bedrag kan echter teruggevorderd worden wanneer blijkt dat het feestevenement datzelfde kalenderjaar niet heeft plaatsgevonden. In het najaar wordt het resterende bedrag uitbetaald. 

Het totale subsidiebedrag per feestevenement bedraagt maximaal het subsidiebedrag dat in 2019 aan het respectievelijke feestevenement uitbetaald werd. 

Artikel 5

Beoordelingscriteria

Activiteiten worden gesubsidieerd voor de werkelijk bewezen uitgaven tot een maximum van het subsidiebedrag dat in 2019 aan het respectievelijke feestevenement uitbetaald werd. 

2.1. Criteria

Er worden subsidies toegekend aan de organisatie van een activiteit die voldoet aan alle volgende criteria:

  • De activiteit is openbaar en publiek toegankelijk en niet-religieus van aard. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen een activiteit met of zonder inkomgeld. 
  • Ze vindt plaats tijdens en op het feestevenement.
  • Ten laatste 1 maand op voorhand moeten de gegevens van het feestevenement (tijdstip, locatie, wervende tekst, toegangsprijs en contactgegevens) met het overzicht van de verschillende activiteiten ingevoerd worden in de UiTdatabank.
  • De activiteit mag niet reeds via een ander gemeentelijk subsidiereglement financieel ondersteund worden.

2.2. Soorten activiteiten

Er worden subsidies toegekend aan activiteiten uit volgende categorieën:

  • Optreden
  • Voorstelling
  • Fuif
  • (Dans)initiatie 
  • Zangfeest
  • Workshop 
  • Kindernamiddag
  • Tentoonstelling
  • Beurs 
  • Markt
  • Zoektocht 
  • Quiz 
  • Themawandeling
  • Recreatieve sportwedstrijd
  • Spelnamiddag (bingo, kaarten …)

Voor een bar/eetcafé worden geen subsidies toegekend. 

Artikel 6

Nazicht door college of ambtenaar

Het College van Burgemeester en Schepenen beslist over de aanvaarding van de dossiers. 

Het College van Burgemeester en Schepenen kan eigen ambtenaren aanwijzen om alle gevraagde documenten in te zien of inlichtingen te vragen, om de taak van toezicht op de naleving van onderhavig reglement te kunnen vervullen. Al deze stukken of inlichtingen zijn strikt vertrouwelijk en mogen enkel gebruikt worden in verband met de toelageverdeling.

Artikel 7

Onjuiste gegevens

Indien blijkt dat onjuiste gegevens zijn verstrekt of indien de gestelde voorwaarden niet zijn nageleefd, kan het College van Burgemeester en Schepenen de uitbetaling van de toelage geheel of gedeeltelijk schorsen of terugvorderen en de betrokken vereniging voor verdere toelagen uitsluiten. 

Artikel 8

Opheffing vroegere reglementen

Dit reglement vervangt het voorgaande Subsidiereglement jaarlijks terugkerende meerdaagse feestevenementen.