Terug
Gepubliceerd op 30/06/2021

2021_GR_00107 - Omkadering nieuw schooljaar - GBS Ter Doelhagen en GBS Eikenlaar voor het schooljaar 2021-2022 - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 24/06/2021 - 20:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Axelle De Smet, raadslid N-VA; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Secretaris

Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00107 - Omkadering nieuw schooljaar - GBS Ter Doelhagen en GBS Eikenlaar voor het schooljaar 2021-2022 - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Els Devlies, Axelle De Smet, Kenneth Heylen, Marc Van den Bogaert, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Christoph Marckx, Bart Peeters, Jarrik Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Veerle De Beuckeleer
Stemmen voor 25
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Els Devlies, Werner Joris
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00107 - Omkadering nieuw schooljaar - GBS Ter Doelhagen en GBS Eikenlaar voor het schooljaar 2021-2022 - Goedkeuring 2021_GR_00107 - Omkadering nieuw schooljaar - GBS Ter Doelhagen en GBS Eikenlaar voor het schooljaar 2021-2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

- Vanuit AGODI werd de personeelsformatie van de 2 gemeentescholen ( Eikenlaar en Ter Doelhagen ) voor het schooljaar 2021-2022 in een dienstbrief aan de directies van de scholen bezorgd.  Op basis van deze dienstbrief worden de lestijden-, uren- en puntenpakket per school aangewend. Deze dienstbrief is voorlopig.  De scholen krijgen later een definitieve dienstbrief

- Het ABOC werd gepland op 27 mei 2021

- De schoolraden vinden plaats op 

* 25 mei 2021 voor Eikenlaar

* 26 mei 2021 voor Ter Doelhagen


1.  Berekening van het lestijdenpakket GBS Eikenlaar voor het schooljaar 2021-2022

  1. Overzicht omkadering personeel

Bestuurspersoneel

1 ambt van directeur zonder onderwijsopdracht

Lager onderwijs

Basisomkadering

Lestijden volgens de schaal

316

SES-lestijden

17

Additionele lestijden lager onderwijs

2

Aanvangsbegeleiding
3

Totaal aantal lestijden lager onderwijs

338

 

Aanvullende lestijden

Punten ICT-coördinatie

16

Punten administratieve ondersteuning

76

Stimuluspunten SOM

12

Zorgpunten

82

 

Kleuteronderwijs

Lestijden volgens de schaal

92

SES-lestijden

5

Additionele lestijden lager onderwijs

0

Totaal aantal lestijden lager onderwijs

97

Kinderverzorguren

10


2. Berekening van het lestijdenpakket GBS Ter Doelhagen voor het schooljaar 2021-2022

  1. Overzicht omkadering personeel

Bestuurspersoneel

1 ambt van directeur zonder onderwijsopdracht

Lager onderwijs

Lestijden volgens de schaal

169

SES-lestijden

26

Additionele lestijden lager onderwijs

0

Aanvangsbegeleiding
3

Totaal aantal lestijden lager onderwijs

198

Aanvullende lestijden

Punten ICT-coördinatie

10

Punten administratieve ondersteuning

49

Stimuluspunten SOM

12

Zorgpunten

58

Kleuteronderwijs:

Lestijden volgens de schaal

109

SES-lestijden

14

Additionele lestijden lager onderwijs

0

Totaal aantal lestijden kleuteronderwijs

123

Kinderverzorguren

10


Argumentatie

1. Algemeen achtergrondkader bij het invullen van lestijden 

 1.1. Klasgrootte als bepalende factor voor een kwaliteitsvolle leeromgeving

 Bij de invulling van de lestijden is de klasgrootte een bepalende factor. Volgende overwegingen spelen hierbij een rol.

 - Om kinderen een kwaliteitsvolle leeromgeving aan te bieden en hen waar nodig met zorg op maat te kunnen omringen, is de klasgrootte van belang. Pedagogische studies en de Vlaamse overheid geven een klasgrootte van 20 kinderen in de kleuterafdeling en 24 in de lagere schoolafdeling aan als streefnorm.
- Deze streefcijfers maken het mogelijk voor het lerarenkorps om op termijn, bij een langdurige loopbaan, de comfortabele werkomgeving te behouden wat de kinderen ten goede komt.
- Om de meest kwaliteitsvolle leeromgeving te realiseren, is het wenselijk dat elk kind gedurende de ganse schoolloopbaan in klassen van max 20-24 kinderen kan doorbrengen. Dit betekent van bij de instap in de lagere school en gans de looptijd van de lagere school.
- Binnen elke school vertrekt men van een bepaald leerlingenaantal, opgedeeld volgens geboortejaren. Dit leerlingenaantal varieert van jaar tot jaar, op basis van de demografische evolutie in het algemeen en in het bijzonder in de gemeente, op basis van de aantrekkingskracht van de school ,…. Scholen moeten dus rekening houden met het variabel karakter van het leerlingaantal en van de klasaantallen.
- Om kwaliteitsvolle klasgroepen te realiseren kunnen klassen ontdubbeld worden of kan gewerkt worden met een vorm van co-teaching/extra ondersteuning in de klas. Dit veronderstelt echter dat men in de school of scholengemeenschap over een voldoende aantal lestijden beschikt. Deze situatie is verschillend per school en bepaalt op die manier de mogelijkheden om het pedagogisch project van de school te realiseren.

1.2 Schoolgebonden factoren
Andere factoren waarmee men rekening houdt bij de invulling van lestijden zijn:

- De inzet van het leerkrachtenteam en de verdeling van de leerkrachten over de klassen; hierbij spelen zowel objectieve factoren (vaste benoeming, voltijds/deeltijds opdracht, anciënniteit, …) als subjectieve factoren (vertrouwdheid met de eigen klas, het samenwerken tussen leerkrachten, verwachtingen en ambities, …) een rol.

-  Het aantal beschikbare lokalen om de lessen te organiseren. Ontdubbeling van klassen en co-teaching vragen immers extra lokalen.

- Het aantal uren zorg dat kan ingezet worden om leerlingen te begeleiden.
- De evolutie van de leerlingenaantallen over een aantal jaren.

1.3. Tijdsgebonden factoren

In het schooljaar 2021-2022 zullen ook tijdsgebonden factoren de situatie in de gemeentescholen beïnvloeden. Dit zijn:

- de vernieuwing van de kleuterschool in Terhagen.

- de start van een vierde kleuterklas voor GBS Eikenlaar 


- de (post) Covid 19 - situatie waarbij richtlijnen over het maximale aantal kinderen in een klasgroep, de nodige ruimte per kind, de contactbubbels enz mee bepalen hoe het schoolgebeuren kan worden ingericht. -> We gaan er van uit dat dit in het schooljaar 2021-2022 nauwelijks nog invloed uitoefent.  
 

2. Invulling lestijden GBS Eikenlaar

 2.1. Uitgangspunten

 2.1.1 Kleuterschool Eikenlaar

 De kleuterschool van Eikenlaar breidt uit van 3 naar 4 kleuterklassen. Er zijn net voldoende lestijden om voor het komende schooljaar 4 kleuterklassen in te richten. 

De vestiging Hoogvelden zal in totaal 45 kleuters tellen.  De kleuterklassen in de vestiging van de Processieweg tellen samen 34 kleuters.  

 Bijkomend: 

- kinderverzorging (10/32)

Aanvullend:  Omdat bijna alle beschikbare lestijden gaan naar het inrichten van vier klassen is het nodig dat er 7 lestijden van de lagere school worden overgeheveld naar de kleuterschool.  Enkel op deze manier kan kleuterturnen georganiseerd worden door een extra leerkracht.  ( 2 lesmomenten LO per klas) 


 2.1.2 Lagere school 

 Alle klassen worden ontdubbeld gezien de grootte van de groepen (steeds meer dan 32 lln. per jaar)

Daarnaast heeft men volgende ondersteuning:

- zorgcoördinator (34/36)

- Ict-coördinator (4/36)

- L.O-leerkracht (18/24)

- administratieve medewerker (36/36)

- beleidsondersteuner (3/36)

- aanvangsbegeleider (3/24).

- extra- ondersteuning door ambulante leerkracht. Deze uren worden ingezet als co-teaching. Men gebruikt 6 verschillende vormen van co-teaching al naargelang de lesinhoud ( observerende-, assisterende-, parallelle-, station-, alternatieve-, complementaire co-teaching).

- De resterende punten uit de pot van de scholengemeenschap worden gezet om alle klassen voltijds te ontdubbelen en ondersteuning op de klasvloer te verhogen. 

 

3. Invulling lestijden Ter Doelhagen

 3.1. Uitgangspunten 

 3.1.1 Kleuterschool 

 In de kleuterschool opteert men om te werken met 5 klas/leefgroepen. De vestiging van Terhagen zal in totaal 27 kleuters tellen, verdeeld over 2 klassen.  De vestiging in Rumst 55 kleuters verdeeld over 3 klassen. 

Bijkomend:

- LO 5/24

 3.1.2. Lagere school

In de lagere school worden er geen klassen ontdubbeld. De grootste klas telt 26 leerlingen.  Elke klas krijgt ondersteuning in de vorm van co-teaching gegeven door een ambulante leerkracht.

 

Bijkomend:

- zorgcoördinator: 18/36 + 12/24

- ambulante leerkracht (21/24 + 12/24)

- L.O-leerkracht (6/24)

- administratieve medewerker (25/36)

- beleidsondersteuner (2/36)

- aanvangsbegeleider (3/24)

- Ict-coördinator (3/36).

  



 

 

 

 

Juridische grond

De vermelde lestijden, uren, punten zijn gebaseerd op het aantal regelmatige leerlingen die ingeschreven zijn op de eerste schooldag van februari 2021.  Zij worden toegekend op voorwaarde dat de structuur van de school ongewijzigd blijft.

- het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, hoofdstuk IX

- het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs.

- het besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs.

- omzendbrief BaO/2005/09"Personeelsformatie Scholen in het gewoon basisonderwijs" van 29 juni 2005.   

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt kennisgenomen van de personeelsformatie voor het schooljaar 2021-2022 voor de gemeentescholen Ter Doelhagen en Eikenlaar.  

Artikel 2

keurt de invulling van het lestijdenpakket van GBS Eikenlaar voor het schooljaar 2021-2022 goed. 

Artikel 3

keurt de invulling van het lestijdenpakket van GBS Ter Doelhagen voor het schooljaar 2021-2022 goed.