Terug
Gepubliceerd op 30/06/2021

2021_GR_00104 - subsidiereglementen - subsidie straatanimatie - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 24/06/2021 - 20:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Axelle De Smet, raadslid N-VA; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Secretaris

Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00104 - subsidiereglementen - subsidie straatanimatie - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Els Devlies, Axelle De Smet, Kenneth Heylen, Marc Van den Bogaert, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Christoph Marckx, Bart Peeters, Jarrik Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Veerle De Beuckeleer
Stemmen voor 25
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Els Devlies, Werner Joris
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00104 - subsidiereglementen - subsidie straatanimatie - Goedkeuring 2021_GR_00104 - subsidiereglementen - subsidie straatanimatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In het meerjarenplan werd de intentie opgenomen om de subsidiereglementen in de vrijetijdssector  te evalueren en beter op elkaar af te stemmen met het oog op een fair, transparant en laagdrempelig subsidiesysteem zowel naar werking als naar infrastructuur voor verenigingen en vrijetijdsinitiatieven.

Het reglement "subsidie straatanimatie" werd structureel afgestemd met de andere subsidiereglementen en aangepast aan de hedendaagse context.

Argumentatie

Inhoudelijk werden kleine aanpassingen doorgevoerd  om het reglement up tot date te houden.

Aan artikel 2 werd de mogelijkheid toegevoegd om af te wijken van de resp. voorwaarden wanneer de straatanimatie omwille van heirkracht niet op de geplande datum of plaats kan doorgaan.

 

 

Juridische grond

- gemeenteraadsbesluit subsidie straatanimatie van 24/03/2011, gewijzigd bij besluit van 23/06/2016 en 22/06/2017 en 18/06/2020

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Binnen de perken van het budget, opgenomen in het meerjarenplan  wordt in de periode 01/01/2021 tot en met 31/12/2025 en onder hierna vermelde voorwaarden jaarlijks  een subsidie van 3 maal maximum 1250 euro verdeeld voor projecten 'straatanimatie' ter gelegenheid van:

-          de kermis in de deelgemeente Reet tijdens het weekend dat volgt op het Paasweekend.

-          de feesten op  Lazernij op 15 augustus

-          de jaarmarkt in de deelgemeente Rumst in oktober.

Artikel 2

De initiatiefnemer is een vereniging,  een horeca-uitbater of middenstander, gevestigd in de deelgemeente waar de straatanimatie doorgaat. 

 

Het initiatief dient plaats te vinden onder de volgende voorwaarden:

-        tijdens het weekeinde of op de feestdag van de kermis/feesten

-        in de kern waar de festiviteiten plaats vinden

-        in openlucht op openbaar domein (op straat, plein of park) en richt zich tot een ruim publiek.

Wanneer de geplande straatanimatie omwille van overmacht niet kan doorgaan onder de bovenvernoemde voorwaarden, kan het College van Burgemeester en Schepenen beslissen van deze voorwaarden af te wijken en de projecten via dezelfde procedure en criteria te ondersteunen. 

De projecten moeten aan één of meerdere van volgende kenmerken voldoen:

-          a) een cultureel of sportief aanbod naar de bevolking

-          b) een publiekstrekker

-          c) een ludiek aanbod

Artikel 3

Elke aanvraag dient minstens acht  weken voor het project plaats vindt ingediend te worden op de dienst vrije tijd  en omvat volgende gegevens:

-          1) identiteit van de initiatiefnemers

-          2) beschrijving van het project (inhoud, doelgroep)

-          3) Plaats en tijdstip van het project

-          4) Een raming van inkomsten en uitgaven

 

-          Het College van Burgemeester en Schepenen beslist over de aanvaarding van de voorgestelde projecten. Vier weken voor het kermisweekeinde krijgt de initiatiefnemer bericht over de goedkeuring en het toegekende maximum subsidiebedrag.

 

-          Ten laatste drie maanden na de activiteit dient de initiatiefnemer het afrekeningsdossier in, voorzien van de nodige facturen of onkostennota's, betalingsbewijs en het rekeningnummer waarop de subsidie mag worden uitbetaald.

Artikel 4

In het budget wordt  per kermis- of feestweekend, opgesomd in artikel 1 een bedrag  van 1250 euro voorzien en verdeeld over het aantal goedgekeurde projecten.

Artikel 5

Projecten worden gesubsidieerd voor de werkelijk bewezen uitgaven (op basis van een factuur of een onkostennota, voorzien van identiteit en handtekening van de ontvanger)

Kosten voor drank en etenswaren komen niet in aanmerking voor subsidiëring.

 

Optredens van in de gemeente Rumst erkende verenigingen waarvoor geen factuur kan worden voorgelegd, kunnen worden gesubsidieerd a rato van het aantal leden dat deelneemt aan het optreden in zichtbare geleverde prestaties voor een bedrag:

  • minder dan 10 deelnemers: € 100
  • tussen 10 en 20 deelnemers: € 200
  • meer dan 20 deelnemers: € 250 

    Projecten met een hoofdzakelijk commercieel karakter komen niet in aanmerking; de projecten moeten gratis en toegankelijk zijn voor alle bezoekers en gebruikers.

   Al de bedragen vermeld in art. 5  zijn onderworpen aan een pondspondsgewijze verdeling indien het totale bedrag van de aanvragen het maximum van de subsidie overschrijdt.

 Initiatieven die een projectsubsidie hebben gekregen, mogen niet meer voor subsidiering van andere gemeentelijke toelagereglementen worden ingediend.

Artikel 6

Het College van Burgemeester en Schepenen beslist over de aanvaarding van de dossiers.

Het College van Burgemeester en Schepenen kan eigen ambtenaren aanwijzen om alle gevraagde documenten in te zien of inlichtingen te vragen, om de taak van toezicht op de naleving van onderhavig reglement te kunnen vervullen. 

Artikel 7

Indien blijkt dat onjuiste gegevens zijn verstrekt of indien de gestelde voorwaarden niet zijn nageleefd, kan het College van Burgemeester en Schepenen de uitbetaling van de toelage geheel of gedeeltelijk schorsen

Artikel 8


Dit reglement vervangt het voorgaande reglement op subsidie straatanimatie, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 18/06/2020 en heft het subsidiereglement op wielerwedstrijden op, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 23/11/2017