In het meerjarenplan werd de intentie opgenomen om de subsidiereglementen in de vrijetijdssector te evalueren en beter op elkaar af te stemmen met het oog op een fair, transparant en laagdrempelig subsidiesysteem zowel naar werking als naar infrastructuur voor verenigingen en vrijetijdsinitiatieven.
De reglementen "infrastructuursubsidie sportverenigingen" en "subsidie voor bouw, verbouwing en sanering van jeugdlokalen" werden structureel op elkaar afgestemd met behoud van sectorspecifieke accenten.
De voorwaarde voor de aanvrager om gestructureerd te zijn als vzw wordt uitgebreid met de mogelijkheid om aangesloten te zijn bij een koepel-vzw, wat voor enkele jeugdverenigingen terug kansen biedt om beroep te doen op deze subsidie.
Vanuit het gemeentebestuur wordt een engagement van de subsidieverkrijger gevraagd onder de vorm van sporadisch gratis gebruik door het gemeentebestuur van de gesubsidieerde infrastructuur of een korting op het gebruikerstarief voor Rumstse inwoners.
Ter bevordering van de controle van de aanwending van de subsidie wordt aan de subsidieverkrijger van een bedrag van 10 000 € of meer , opgelegd om naast de facturen van de bouw/verbouwing een jaarrekening en balans te bezorgen aan het gemeentebestuur
gemeenteraadsbesluit van 18/06/2020 m.b.t. subsidie bouw, verbouwing en sanering van jeugdlokalen
Binnen de perken van het budget, opgenomen in het meerjarenplan en onder voorbehoud van de goedkeuring door de hogere overheid, verleent de gemeente subsidie voor bouw, verbouwing of sanering van jeugd- en sportinfrastructuur in de periode 01/09/2020 tem 31/08/2021. Hiervoor wordt een fonds voor infrastructuurwerken aangelegd, verder “het fonds” genoemd.
Wie/wat komt in aanmerking:
Rumstse sport- en jeugdverenigingen, gestructureerd als VZW of aangesloten bij een koepelvereniging die als VZW gestructureerd is, die minstens 2 jaar erkend zijn, sinds minstens twee jaar jeugdwerking organiseren in Rumst en hiervoor betoelaagd werden door het gemeentebestuur.
De te bouwen / verbouwen infrastructuur moet gelegen zijn op het grondgebied van de gemeente Rumst, over de nodige vergunningen beschikken en bestemd zijn voor de werking van de erkende vereniging.
De vereniging moet de infrastructuur doorlopend in gebruik hebben en instaan voor het beheer ervan.
Werken aan kantine, industriële keuken of drankgelegenheid komen niet in aanmerking voor subsidiering
De vereniging moet eigenaar zijn van de accommodatie of beschikken over een huurovereenkomst voor een periode van minstens negen jaar in het jaar van de subsidieaanvraag. De vereniging moet de gronden waarop gebouwd wordt in bezit of in huur of erfpacht hebben voor een duur van minstens 9 jaar.
De aanvraag wordt ingediend door de vereniging bij het College van Burgemeester en Schepenen door middel van een hiervoor bestemd aanvraagformulier op de gemeentelijke website.
De aanvraag dient vergezeld te zijn van
- een raming van de kosten
- alle nodige vergunningen
- eigendomsattest of huurovereenkomst
- advies van de brandweer met betrekking tot op te richten lokalen
- de vermoedelijke aanvangsdatum van de werken.
De aanvraag wordt door het college voor advies aan de bevoegde adviesraad overgemaakt teneinde een optimale spreiding van de dossiers alsook uitputting van het fonds te bewerkstelligen
Het College van Burgemeester en Schepenen neemt een principebesluit over de toekenning van de toelagen.
Elke erkende vereniging met jeugdwerking en eigen infrastructuur (in eigendom of onder huurovereenkomst) krijgt jaarlijks een forfaitair bedrag van €1000.
Voor verenigingen met douche-infrastructuur die meermaals per week wordt gebruikt voor trainingen en/of wedstrijden bedraagt het jaarlijks forfaitair bedrag €2000 . Dit bedrag wordt door de gemeente in het fonds gestort. De som van de dotaties komt overeen met het totaal bedrag dat de gemeente jaarlijks reserveert voor infrastructuurwerken.
Indien meerdere dossiers worden ingediend en het fonds ontoereikend zou zijn, komt de gemeente tegemoet middels voorschotten. Deze voorschotten worden over maximaal 5 jaar gecompenseerd met het jaarlijks te storten bedrag.
Uitgekeerde subsidiebedragen worden afgetrokken van de cumulatief opgebouwde som aan dotaties.
beoordelingscriteria:
- De datum van de indiening van het volledig dossier bij het College van Burgemeester en Schepenen wordt in aanmerking genomen om de rangorde van ontvankelijkheid voor subsidie te bepalen.
- De aanvragen voor werken die van prioritair belang zijn om het gebouw in stand te houden en werken die bij hoogdringendheid dienen uitgevoerd te worden (o.a. herstel van brandschade, herstel van waterschade, aanpassingswerken op bevel van de brandweer, aanpassingswerken conform vigerende wetgeving enz.) krijgen voorrang op de overige aanvragen. In tweede instantie krijgen structurele aanpassingen voor verbeterde duurzaamheid of met het oog op comfort- verbetering voorrang op verfraaiingswerken.
- Bij nieuwbouw of sanering/renovatie van gebouwen dienen de volgende kwaliteitscriteria in acht te worden genomen:
- er dienen energie- en kostenbesparende maatregelen genomen te worden om de energieprestatie-coefficiënt te verbeteren.
- de toegankelijkheid (en bereikbaarheid) van de infrastructuur mag niet dalen.
- er moeten maatregelen genomen worden op het vlak van veiligheid en gezondheid (brandpreventie, inbraakpreventie, aanpassingswerken ter voorkoming van legionella,…)
subsidiebedragen:
Om recht te hebben op subsidie moet de kostprijs van de werken minstens 5000 euro bedragen.
De subsidie kan maximum 50% bedragen van de goedgekeurde facturen en maximum
- 50000 euro, inclusief BTW voor nieuwbouw met douches
- 25000 euro inclusief BTW voor andere nieuwbouw, verbouwingen en sanering.
Het in aanmerking genomen bedrag van de goedgekeurde facturen is niet hoger dan de raming uit artikel 3, vermeerderd met 10%.
Procedure na goedkeuring van de subsidie-aanvraag:
De aanvang van de werken dient te gebeuren ten laatste in het jaar van de toekenning van de subsidie.
Na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen van het dossier vraagt de vereniging 3 prijsoffertes die aan het gemeentebestuur worden voorgelegd.
Het gemeentebestuur wordt op de hoogte gehouden van aanvang, eventuele wijziging en einde van de werken. De aanvrager van de subsidies moet de technische en financiële controle van het Gemeentebestuur en zijn aangestelde op de werken toelaten.
Voor de uiteindelijke betaling van de subsidies moet de vereniging de originele facturen voorleggen. Deze facturen mogen zowel betrekking hebben op: uitgevoerde werken, geleverde materialen en alle aan het opmaken van een plan verbonden kosten (ereloon architect).
Samen met de facturen wordt een dossier voorgelegd dat aantoont dat aan volgende vereisten voldaan is: nemen van energie- en kostenbesparende maatregelen, maatregelen op het vlak van veiligheid en gezondheid (brandpreventie, inbraakpreventie, aanpassingswerken ter voorkoming van legionella,…)
Het College van Burgemeester en Schepenen stelt overeenkomstig dit reglement en op basis van de ingediende facturen het definitief bedrag van de subsidie vast. Het College van Burgemeester en Schepenen kan beslissen tussentijdse voorschotten uit te keren.
Verenigingen kunnen slechts 1 maal voor hetzelfde dossier een betoelaging aanvragen binnen een periode van 6 jaar.
Elke vereniging kan een maximale schuld aangaan van €50.000. Zolang de vereniging een negatief saldo van meer dan €10 000 voorlegt, kan die vereniging geen aanspraak meer maken op nieuwe infrastructuurtoelagen.
Zolang de vereniging een negatief saldo voorlegt dat kleiner is dan €10.000, kan ze enkel aanspraak maken op een nieuwe subsidie als:
De vereniging die de toelage ontvangt dient gevolg te geven aan de bepalingen van de Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, m.n:
- De verenigingen moeten de toelage gebruiken voor het doel waarvoor zij is toegekend
- De verenigingen die een subsidie ontvangen hebben van 10 000 € of meer zijn eraan gehouden, een exemplaar van hun goedgekeurde balans en jaarrekening en werkingsverslag van het jaar waarin ze de subsidie ontvingen, in te dienen bij het gemeentebestuur.
- De toelagetrekker is eraan gehouden de toelage terug te betalen in volgende gevallen:
- als hij de toelage niet aanwendt voor het doel waarvoor zij werd toegekend;
- als hij niet voldoende verantwoording verstrekt;
- als hij zich verzet tegen uitoefening van controle door de verstrekker.
Alle geschillen zullen onherroepelijk beslist worden door het College van Burgemeester en Schepenen.
De aanvrager verliest zijn recht op subsidie indien blijkt dat hij onjuiste gegevens heeft verstrekt of indien de voorwaarden van dit reglement niet worden nageleefd.
Dit reglement vervangt het voorgaande reglement betreffende de subsidie voor bouw, verbouwing en sanering van sport- en jeugdinfastructuur , goedgekeurd in de gemeenteraad van18/06/2020