In het meerjarenplan werd de intentie opgenomen om de subsidiereglementen in de vrijetijdssector
te evalueren en beter op elkaar af te stemmen met het oog op een fair, transparant en laagdrempelig
subsidiesysteem zowel naar werking als naar infrastructuur voor verenigingen en vrijetijdsinitiatieven.
Het huidige reglement werd geëvalueerd en afgestemd met de andere subsidiereglementen met behoud van sectorspecifieke accenten.
Om aan iedereen de betrokkenheid van de gemeente Rumst met betrekking tot de verkregen subsidie kenbaar te maken, wordt het reglement uitgebreid met de verplichting om hiervan vermelding te maken en het logo van de gemeente mee op te nemen.
De voorwaarden waaraan een activiteit moet voldoen worden meer uitgewerkt. De activiteiten moeten een link hebben met minstens één van de SDG's.
Dit subsidiereglement heeft betrekking op de organisatie van sensibiliseringsprojecten rond mondiale thema’s vanaf 01/09/2021 tot 31/08/2025.
Rumstse verenigingen, scholen of organisaties die in Rumst een activiteit organiseren gericht op het sensibiliseren en informeren over mondiale thema’s komen in aanmerking voor een subsidie. Hieronder vallen projecten i.v.m. culturele verschillen tussen landen/gebieden, solidariteit, (on)rechtvaardige wereld, duurzame ontwikkeling, lokale duurzame voeding, klimaatproblematiek en de gevolgen ervan.
Voorwaarden
- De aanvraag wordt ingediend via het online aanvraagformulier van de gemeente, te vinden op www.rumst.be.
- De aanvraag dient te gebeuren ten minste 4 weken voor de activiteit.
- De activiteit moet een link hebben met minstens één van de SDG's (sustainable development goals - duurzame ontwikkelingsdoelstellingen).
- Er wordt een nauwkeurige omschrijving van de activiteit gegeven (eventueel bijlage toevoegen).
- Er wordt een gedetailleerde kostenraming als bijlage toegevoegd.
- Indien de geplande activiteit niet kan plaatsvinden of indien de activiteit wijzigt, brengt de aanvrager de dienst voor ontwikkelingssamenwerking daarvan onmiddellijk op de hoogte.
- Het College van Burgemeester en Schepenen beslist over de aanvaarding van de dossiers.
De subsidies worden toegekend binnen de perken van het voorziene budget in de meerjarenplanning.
De subsidie voor verenigingen/organisaties bedraagt 50% van het factuurbedrag, op basis van de facturen van de betrokken jaarlijks lopende subsidieperiode (van 01/09 tot 31/08), met een maximum van 400 euro per vereniging/organisatie per schooljaar.
Indien het totale bedrag van de aanvragen het maximum van de subsidie overschrijdt, wordt een pondspondsgewijze verdeling toegepast. Meerdere aanvragen per schooljaar zijn mogelijk binnen het maximum per aanvrager en binnen de kredieten voorzien in het budget.
Het College van Burgemeester en Schepenen kan binnen haar organisatie personen aanwijzen om alle gevraagde documenten in te zien of inlichtingen te vragen, om de taak van toezicht op de naleving van onderhavig reglement te kunnen vervullen. Al deze stukken of inlichtingen zijn strikt vertrouwelijk en mogen maar gebruikt worden in verband met de toelageverdeling.
Indien blijkt dat onjuiste gegevens zijn verstrekt of indien de gestelde voorwaarden niet zijn nageleefd, kan het College van Burgemeester en Schepenen de uitbetaling van de toelage geheel of gedeeltelijk schorsen of terugvorderen en de betrokkene voor verdere toelagen uitsluiten.
Dit subsidiereglement vervangt het voorgaande subsidiereglement ontwikkelingssamenwerking – sensibiliseringsprojecten mondiale thema’s van 18 juni 2020.