In het meerjarenplan werd de intentie opgenomen om de subsidiereglementen in de vrijetijdssector
te evalueren en beter op elkaar af te stemmen met het oog op een fair, transparant en laagdrempelig
subsidiesysteem zowel naar werking als naar infrastructuur voor verenigingen en vrijetijdsinitiatieven.
Het huidige reglement werd geëvalueerd en afgestemd met de andere subsidiereglementen met behoud van sectorspecifieke accenten.
Om aan iedereen de betrokkenheid van de gemeente Rumst met betrekking tot de verkregen subsidie kenbaar te maken, wordt het reglement uitgebreid met de verplichting om hiervan vermelding te maken en het logo van de gemeente mee op te nemen.
De activiteiten moeten een link hebben met minstens één van de SDG's.
De aanvragende organisatie moet beschikken over een Belgisch bankrekeningnummer.
Er wordt een tweetrapssubsidie ingevoerd waarbij individuen voor de eerste keer in aanmerking kan komen voor een lager subsidiebedrag. Organisaties komen in aanmerking voor een hogere subsidie als zij eveneens beschikken over een Belgische rechtspersoonlijkheid.
Indien er onvoldoende projecten zijn om de subsidies aan toe te kennen, zal het restbedrag bijgevoegd worden bij het noodhulpbudget.
Dit subsidiereglement heeft betrekking op 4e pijlerprojecten vanaf 01/09/2021 tot 31/08/2025.
Rumstse verenigingen of andere initiatiefnemers ingeschreven in de gemeente die actief meewerken aan een concreet ontwikkelingsproject in het Zuiden en acties ondernemen om de bevolking te sensibiliseren over de Noord-Zuidproblematiek komen in aanmerking voor deze subsidie.
Voorwaarden:
- De aanvraag wordt ingediend via het online aanvraagformulier van de gemeente, te vinden op www.rumst.be.
- Het aanvraagdossier wordt ingediend uiterlijk op 15 oktober.
- De aanvrager beschikt over een Belgisch rekeningnummer waar de subsidie op gestort mag worden.
- De aanvrager is bereid om het project toe te lichten op een raadscommissie.
- De voorstellen worden geëvalueerd aan de hand van de volgende criteria:
1. Ontwikkelingsrelevantie: de mate waarin het project bijdraagt tot een verbetering van de algemene levenskwaliteit van de eindbegunstigden (=de mensen die genieten van het project), d.w.z. onderwijs, gezondheidszorg, voedselveiligheid, beschikbaarheid van water, enz. De activiteiten moeten een link hebben met minstens één van de SDG's (sustainable development goals - duurzame ontwikkelingsdoelen).
2. Verankering: de mate waarin een project lokaal wordt verankerd en eventueel geïntegreerd wordt in een breder kader van gemeenschapsontwikkeling.
3. Duurzaamheid van de door het project beoogde effecten na eventuele stopzetting van de financiering door de partner uit Rumst. Projecten rond noodhulp komen niet in aanmerking.
4. Mogelijkheden tot controle (aanwending van de middelen).De indiener toont aan dat de middelen efficiënt en effectief worden aangewend a.d.h.v. rekeningen, facturen, verslagen, foto’s, …
5. Coherentie van het project: dit heeft zowel betrekking op het project zelf als op de begroting (en indien voorhanden de afrekening van eerdere door de gemeente gesubsidieerde projecten).
6. Binding met de gemeente Rumst: De indiener toont aan dat er in Rumst een draagvlak is voor het project en dat er een actieve groep werkzaam is rond het project.
7. Noordwerking: De indieners van een project informeren de bevolking over en betrekt de bevolking bij de ontwikkeling van het project.
8. Continuïteit: Voor projecten die een voortzetting zijn van eerdere ingediende en gesubsidieerde projecten wordt geëvalueerd in hoeverre met eerdere opmerkingen werd rekening gehouden bij de opmaak van het nieuwe project. Alleen als de indiener aantoont dat zijn engagement over een langere periode loopt zal de gemeente Rumst langer dan drie opeenvolgende jaren dezelfde organisatie(s) of projecten van dezelfde indiener kunnen subsidiëren.
9. Inbreng eigen financiële middelen: De indiener van een project toont aan dat er naast de subsidie waarvoor men het project indient ook een eigen financiële inbreng is.
Na toekenning van de subsidie maakt de aanvrager een financieel rapport met een overzicht van de inkomsten en uitgaven en een inhoudelijk werkingsverslag met foto’s van het project waarin de betrokkenheid van de doelgroep blijkt en de manier waarop het project door de doelgroep kan worden overgenomen over voor 15 september van het daarop volgende jaar. Op alle promotiemateriaal en in publicaties m.b.t. het project waarvoor subsidie werd verkregen, vermeldt de aanvrager de ondersteuning van de gemeente Rumst met naam en logo.
De subsidies worden toegekend binnen de perken van het voorziene budget in de meerjarenplanning. De subsidie wordt beperkt tot maximaal 3.500 euro per project. De subsidie bedraagt max. 75% van de totale kosten. Reis- en/of verblijfskosten komen niet voor subsidiëring in aanmerking. Indien het thema van het ingediend project te maken heeft met drinkwatervoorziening kan de gemeente Rumst het project indienen voor een subsidiëring bij de intercommunale drinkwatermaatschappij Pidpa.
Projecten krijgen een toelage van 500 euro indien ze voldoen aan de volgende voorwaarden:
- Het gaat om een aanvraag door een nieuwe aanvrager (eerste maal ingediend).
- Het project wordt ingediend door een individu (niet door een organisatie met rechtspersoonlijkheid, deze komt in aanmerking voor een hogere toelage).
Projecten krijgen een hogere, nader te bepalen toelage indien ze voldoen aan de volgende voorwaarden:
- Het project wordt ingediend door een organisatie met rechtspersoonlijkheid.
- De aanvrager jaarlijks meerdere activiteiten realiseert, waarbij er aandacht is voor sensibilisering en ontwikkelingseducatie en deze activiteiten dus niet louter gericht zijn op fondsenwerving.
Indien er na verdeling van de subsidies over de ingediende projecten, rekening houdend met het maximale subsidiebedrag per organisatie, nog budget overblijft, zal dit budget toegevoegd worden aan het budget voor noodhulp.
Het College van Burgemeester en Schepenen kan binnen haar organisatie personen aanwijzen om alle gevraagde documenten in te zien of inlichtingen te vragen, om de taak van toezicht op de naleving van onderhavig reglement te kunnen vervullen. Al deze stukken of inlichtingen zijn strikt vertrouwelijk en mogen maar gebruikt worden in verband met de toelageverdeling.
Indien blijkt dat onjuiste gegevens zijn verstrekt of indien de gestelde voorwaarden niet zijn nageleefd, kan het College van Burgemeester en Schepenen de uitbetaling van de toelage geheel of gedeeltelijk schorsen of terugvorderen en de betrokkene voor verdere toelagen uitsluiten.
Er wordt een onafhankelijke jury samengesteld van 3 personen met expertise op het vlak van 4e pijlerprojecten. De jury voorzien een advies rond de toekenning en de verdeling van de beschikbare toelagen.
Het College van Burgemeester en Schepenen beslist over de aanvaarding van de dossiers. De gemeenteraad beslist over de toekenning en de verdeling van de beschikbare toelagen.
Dit subsidiereglement vervangt het voorgaande subsidiereglement rond 4e pijlerprojecten, goedgekeurd op de gemeenteraad van 18 juni 2020.