Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De notulen van de vorige zitting worden ter goedkeuring voorgelegd.
keurt de notulen van de vorige zitting goed.
De voorzitter en raadsleden van de raad voor maatschappelijk welzijn formuleren mededelingen.
Er zijn geen mededelingen.
Het is om praktische en organisatorische redenen niet wenselijk om elk gezin in de assistentiewoning een individuele container te geven van bv 40L die ze zelf moeten buiten zetten in functie van de afvalophaling.
Een eerlijker systeem van gedeeltelijke doorrekening van de kosten van afvalinzameling is om kleine restafvalzakken (40L) en kleine gft zakken (40L) te verkopen. De bewoners van het Hof van Crequi moeten deze zakken dan gebruiken om hun afval in de 1100L containers te werpen. Deze zakken kunnen ze aankopen bij de receptie.
Dit systeem heeft als voordeel dat het erg gelijkaardig is aan de huidige werkwijze en dat het een eerlijker systeem is dan een forfaitaire verdeling van de kosten. Op die manier blijven ook de principes van de “de vervuiler betaalt” en de werkwijze van een 'volume-diftar' toch nog gehandhaafd.
Er wordt voorgesteld om deze zakken te verkopen aan gelijkaardige prijzen als bij het systeem met volumediftar van Hoogvelden:
Inwoners met incontinentieproblemen of stomaproblemen hebben veel afval dat niet vermeden kan worden. Het is wenselijk dat ze de ondersteuning blijven behouden die reeds voorzien was in de huidige werkwijze.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016-2022 stelt het beleid in Vlaanderen vast rond de selectieve inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
Het Materialendecreet implementeert de Europese kaderrichtlijn (EG) 2008/98 voor het beheer van afvalstoffen in Vlaanderen.
Inwoners van de assistentiewoningen Hof Van Crequi met incontinentie- of stomaproblemen kunnen jaarlijks een aanvraag tot tegemoetkoming aanvragen binnen de eerste 3 maanden van het jaar mits het correct invullen van een aanvraagformulier en het toevoegen van een verklaring van een dokter die bevestigt dat ze incontinentie of stomaproblemen kennen.
Inwoners met incontinentie- of stomaproblemen kunnen een aanvraag tot tegemoetkoming aanvragen binnen de maand nadat voor de eerste maal een dokter met een verklaring bevestigt dat ze incontinentie of stomaproblemen kennen. Er zal in het eerste jaar pro rata het aantal resterende maanden een subsidie worden toegekend.
De tegemoetkoming bedraagt 40 huisvuilzakken van 40L.
Het College van Burgemeester en Schepenen beslist over de aanvaarding van de dossiers.
Het College van Burgemeester en Schepenen kan eigen ambtenaren aanwijzen om alle gevraagde documenten in te zien of inlichtingen te vragen, om de taak van toezicht op de naleving van onderhavig reglement te kunnen vervullen. Al deze stukken of inlichtingen zijn strikt vertrouwelijk en mogen maar gebruikt worden in verband met de toelageverdeling
Indien blijkt dat onjuiste gegevens zijn verstrekt of indien de gestelde voorwaarden niet zijn nageleefd, kan het College van Burgemeester en Schepenen de kostprijs voor de geleverde afvalzakken geheel of gedeeltelijk schorsen of terugvorderen en de betrokkene voor verdere toelagen uitsluiten.
Het is om praktische en organisatorische redenen niet wenselijk om elke gezin in de serviceflats een individuele container te geven van bv 40L die ze zelf moeten buiten zetten tijdens ophalingen.
Een eerlijke systeem van gedeeltelijke doorrekening van de kosten van afvalinzameling is om kleine restafvalzakken (40L) en kleine gft zakken (40L) te verkopen aan de bewoners van Hof van Crequi die ze moeten gebruiken om hun afval in de 1100L containers te werpen. Deze' zakken kunnen ze aankopen bij de receptie.
Dit systeem heeft als voordeel dat erg gelijkend is aan de huidige werkwijze en dat het een eerlijke systeem dan een forfaitaire verdeling van de kosten. Op die manier blijft ook het principe “de vervuiler betaalt” toch nog gehandhaafd via een volumediftar.
Er wordt voorgesteld om deze zakken te verkopen aan gelijkaardige prijzen voor het systeem met volumediftar van Hoogvelden:
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016-2022 stelt het beleid in Vlaanderen vast rond de selectieve inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
Het Materialendecreet implementeert de Europese kaderrichtlijn (EG) 2008/98 voor het beheer van afvalstoffen in Vlaanderen.
Met de invoering van diftar op 1 maart 2021 wordt de verkoop van huisvuilzakken en GFT zakken stop gezet. Voor de inwoners van de assistentiewoningen van Hof Van Crequi kan dan de inzameling op twee manieren gebeuren:
Met ingang van 1 maart 2021 legt de raad volgende retributie vast voor de verkoop van huisvuilafvalzakken en GFT zakken die gebruikt kunnen worden door de bewoners van de assistentiewoningen van Hof Van Crequi om huisvuil en GFT in de gezamelijke diftarcontainers van 1100L achter te laten:
- 0,80 euro voor een huisvuilafvalzak van 40L
- 0,15 euro voor een GFT afvalzak van 40L
Om erkend te blijven als instelling voor schuldbemiddeling heeft OCMW Rumst de plicht om een jaarverslag in te dienen. De vragen die beantwoord moeten worden zijn gebundeld in bijlage. De cijfers per type (budgetbeheer, budgetbegeleiding, schuldbemiddeling of combinatie van voorgaande) maken deel uit van het jaarverslag voor schuldbemiddeling.
Artikel 77 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, betreffende de bevoegdheden van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Decreet van 24 juli 1996 houdende regeling tot erkenning van de instellingen voor schuldbemiddeling in de Vlaamse Gemeenschap en het besluit van de Vlaamse regering van 25 maart 1997 tot uitvoering van voormeld decreet.
Ministerieel besluit van 18 december 2013 betreffende de vaststelling van het model van het jaarverslag dat de erkende instellingen voor schudbemiddeling moeten gebruiken én waarbij dit jaarverslag moet goedgekeurd worden door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Op 17 mei 2000 werd OCMW Rumst erkend als instelling voor schuldbemiddeling (overeenkomstig het Decreet van 24 juli 1996 houdende regeling tot erkenning van de instellingen voor schuldbemiddeling in de Vlaamse Gemeenschap en het besluit van de Vlaamse regering van 25 maart 1997 tot uitvoering van voormeld decreet). Het OCMW heeft als erkende instelling voor schuldbemiddeling een aantal jaarlijkse verplichtingen. Zo heeft het OCMW de plicht om voor het jaarverslag een aantal vragen te beantwoorden en jaarlijks een basisregistratie bij te houden van het aantal dossiers schuld- en budgethulpverlening.
Er werd een overeenkomst afgesloten met Vlotter voor de gemeenschappelijke aanwerving van een voltijdse juriste samen met de OCMW's van Boom, Hemiksem, Niel en Rumst. De juriste stelt het jaarverslag samen voor de betrokken OCMW's en dient dit in bij SAM (Steunpunt Mens en Samenleving). SAM organiseert ook minstens vijfjaarlijks een uitgebreide registratie. SAM rapporteert over de registratie aan de afdeling Welzijn en Samenleving.
De basisregistratie wordt ingevuld in een summier document, waarbij enkel de cijfers moeten worden ingegeven.
In de cijfers van de basisregistratie wordt niet gevraagd in hoeveel dossiers informatie wordt gegeven aan personen over collectieve schuldenregeling, noch hoeveel verzoekschriften er worden opgemaakt. De overheid beschouwt dit niet als ‘schuldbemiddeling’.
Om deze cijfers nog meer waarheidsgetrouw weer te geven, worden deze vanaf 2020 per maatschappelijk assistent bijgehouden in een excel-bestand. Op die manier kan ook de evolutie door de jaren beter opgevolgd worden.
In 2018 werden 29 gezinnen/personen begeleid via budgetbeheer, budgetbegeleiding, (collectieve) schuldbemiddeling of een combinatie van deze hulpverleningsvormen. In 2019 waren dit 33 gezinnen/personen. In 2020 waren dit 40gezinnen/personen.
Het vast bureau keurde het verslag op 25 januari 2021 goed en legt het ter kennisname voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van het jaarverslag schuldbemiddeling 2020.
OCMW Rumst is sinds 2010 toegetreden tot de dienstverlening van aangepast vervoer in de Rupelstreek en Klein-Brabant en in 2013 keurde de OCMW-Raad de engagementsverklaring 'aangepast vervoer in Mechelen' goed.
Vlotter Facilities vraagt aan OCMW Rumst om de samenwerkingsovereenkomst voor Rolkar Rivierenland te verlengen. Het doel van de dienstverlening is om personen op een comfortabele manier en zittend in een rolstoel veilig te vervoeren. Het aanbod van het aangepast vervoer moet voldoende kwaliteit bieden om aan de mobiliteitsbehoefte van deze doelgroep te voldoen.
Aangepast vervoer heeft geen betrekking op ziekenvervoer, collectief instellingsvervoer en collectief werknemersvervoer. Aangepast vervoer verschilt ook van toegankelijk openbaar vervoer. Omdat voor de doelgroep de beschikbaarheid van vervoer het grootste probleem is geworden, worden geen criteria gesteld over het inkomen van de gebruiker.
De samenwerkingsovereenkomst strekt ertoe de rechten en verplichtingen vast te stellen tussen Rolkar Rivierenland en OCMW Rumst zodoende dat er een aanbod aangepast vervoer verzekerd kan worden dat voldoet aan de noden vande inwoners van Rumst. Rolkar Rivierenland verbindt zich ertoe om beschikbaar te zijn via een centraal telefoonnummer, ritten uit te voeren voor inwoners van Rumst, administratieve en financiële verwerking van de dienstverlening te verzorgen en OCMW Rumst op de hoogte te houden van het aantal uitgevoerde ritten en vervoerde personen. OCMW Rumst verbindt zich ertoe om een financiële tussenkomst te bieden aan Rolkar Rivierenland voor de inwoners in Rumst. De tussenkomst is bepaald op basis van het inwonersaantal en bedraagt €0,25 per inwoner voor 2021. Op basis van de bewonersaantallen op 01/01/2020 (15.050 inwoners) bedraagt de bijdrage van OCMW Rumst in 2021 €3.762,50.
De overeenkomst wordt gesloten voor 1 jaar en is jaarlijks opzegbaar.
Het verzekeren van een aanbod aangepast vervoer dat voldoet aan de noden van de inwoners van Rumst. Het doel is om personen op een comfortabele manier en zittend in een rolstoel veilig te vervoeren.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
gaat akkoord met het verlengen van de samenwerkingsovereenkomst tussen Vlotter Facilities en OCMW Rumst.
Op de GR van November 2020 interpelleerde ik over het Remi systeem.
Een systeem dat nagaat welk inkomen mensen nodig hebben om menswaardig te kunnen leven.
En bovendien een hulpmiddel is tegen armoede en deze helpt te bestrijden.
De reactie die ik op mijn interpellatie ontving van Mvr. Devlies was samengevat het volgende:
Ondanks het feit dat onze fractie vaak de opmerking krijgt dat we het allemaal slechter inzien dan het daadwerkelijk is moeten we toch vaststellen dat de armoedecijfers in zijn algemeenheid in Vlaanderen sterk toenemen.
Het lijkt me dan ook sterk dat onze gemeente hiervan gespaard blijft.
In onze gemeente is de verdeling van voedselpakkketen gestegen.
Kinderarmoede is gestegen in onze gemeente (cijfers van K&G).
Het aantal personen/ gezinnen begeleid via budgetbeheer, budgetbegeleiding, schuldbemiddeling of een combinatie van deze hulpverlengsvormen is sinds 2018 ook jaarlijks in steigende lijn.
Van de voorlopig 43 behandelde dossiers bij mensen die technisch werkloos zijn
en recht hebben op een consumptiecheque van 70 euro, is hiervan bij 29 personen extra hulp gegeven vanuit het sociaal huis.
Van de 43 behandelde dossiers is dit meer dan 67%
Dit gaat dan over personen die een aanvraag hebben ingediend. Er zijn ongetwijfeld nog heel wat mensen onder de “radar” gebleven.
De coronacrisis zorgt er ook voor dat de armoedecijfers toenemen en hiervan is het einde ook nog niet in zicht.
Onze fractie wil de armoedecijfers niet erger maken dan ze daadwerkelijk zijn.
Maar armoedecijfers toepassen op personen die steun krijgen zou naïef en onrealistish zijn.
Om armoede te bestrijden hebben dan ook al verschillende gemeentes (en niet alleen grootsteden) besloten om het Remi systeem toe te passen.
Het Remi systeem is gebruiksklaar en bovendien gratis dit kalenderjaar.
Onze fractie is dan ook de mening toegedaan dat er zo snel mogelijk actie moet ondernomen worden en had hierover dan de volgende vragen:
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Volgens het huishoudelijk reglement van de ocmwraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het vast bureau.
Er zijn geen mondelinge vragen.