In functie van de aanleg van het Molenbeekpad dienen een aantal grondstroken te worden verworven. Hiervoor werden in 2017 de onderhandelingen opgestart en werd een eerste perceel grond verworven.
Uit de gevoerde onderhandelingen kwam de vraag en het inzicht om het aan te leggen Molenbeekpad dat initieel was voorzien aan de zuidkant van de Molenbeek, te verleggen naar de noordkant.
In het kader van de geplande grondverwervingen en infrastructuurwerken is het wenselijk dat de bestaande voetweg nr. 29 gedeeltelijk wordt verlegd in westelijke richting.
De te volgen procedure voor het verbreden van buurt- en gemeentewegen is sinds 1 september 2019 bepaald in het decreet gemeentewegen.
De gemeente heeft een overeenkomst tot grondruil met de eigenaar van de grond waarop de voetweg nr. 29 gelegen is en waar hij zal komen te liggen na verlegging. Gelet op deze
overeenkomst is een vergoeding ten gevolge van een waardevermeerdering of waardevermindering niet van toepassing.
De voorlopige vaststelling werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 22/10/2020. Er liep een openbaar onderzoek van 17/11/2020 tot en met 17/12/2020 conform de bepalingen van het decreet. Er werd een opmerking ingediend waarbij gesteld wordt dat er geen bezwaar wordt ingediend op voorwaarde dat kan aangetoond worden dat:
Er werden adviezen gevraagd aan het departement Mobiliteit en openbare werken, de Lijn en de bestendige deputatie van het provinciebestuur. Er werd een gunstig advies verleend op 10/12/2020 door de deputatie van de provincie Antwerpen.
De structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van het gemeentelijk wegennet blijft gehandhaafd.
Op termijn kan deze trage weg doorgetrokken worden in oostelijke richting naar de Rumstsestraat, waardoor er voor voetgangers en fietsers een veilige ontsluiting langs de Molenbeek ontstaat tussen de 's Herenbaan, de Rumstsestraat, en de Molenstraat waar veel autoverkeer is, kan vermeden worden (artikel 3, Gemeentewegendecreet).
De geplande verlegging is van algemeen belang omdat deze bijdraagt tot een grotere veiligheid en een hoger comfort voor de fietsers en voetgangers door de uitbreiding en verfijning van het fietspaden/fietswegennetwerk. Dit draagt bij tot een duurzame ontwikkeling waarbij verplaatsingen per fiets en te voet gestimuleerd worden, waardoor er minder gebruik wordt gemaakt van de auto, zodat dit bijdraagt aan minder luchtverontreiniging en een gezondere verplaatsingswijze.
De bestaande voetweg nr. 29 loopt dwars door de percelen van de eigenaar van de percelen kadastraal gekend onder sectie D, nummers 106A en 105C, waardoor deze eigenaar zijn percelen niet te volle kan benutten. De verlegging van de voetweg nr. 29 brengt voor geen enkel perceel de ontsluiting naar het openbaar domein in het gedrang, gezien de percelen in het bezit zijn van één en dezelfde eigenaar en de voetweg wordt verplaatst naar de westelijke grens van zijn eigendom (art. 4, Gemeentewegendecreet). Deze verlegging werd opgenomen in het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Reet Centrum Zuid.
Met betrekking tot de gemaakte opmerkingen tijdens het openbaar onderzoek kunnen we stellen dat:
De verlegde buurtweg zal voor minder versnippering van het agrarisch gebied zorgen omdat ze verlegd wordt naar de perceelsgrens van percelen met verschillende eigenaars.
Dit is het geval, de structuur van het landschap en het authentieke karakter blijft behouden.
Dit is het geval, met de verlegging van de buurtweg is er de mogelijkheid om het verdere wandelnetwerk uit te bouwen.
Dit is het geval, het gedeelde van de wandelpaden gelegen langs de Molenbeek doen ook dienst voor de bereikbaarheid van de onderhouds- en ruimingswerken aan de waterloop.
Dit is het geval, het wandelpad naar de Molenbeek tot wordt verlegd over een afstand van zo'n 50 meter en is noodzakelijk om de toegankelijkheid van het gemeentelijk wegennet te behouden.
Dit is het geval. Deze wegen werden opgenomen in eerdere beleidsbeslissingen die besproken werden in verschillende momenten van participatie en publieke bevragingen :
- Beleidsplan Trage Wegen Reet
- RUP Reet Centrum Zuid
- Landinrichtingsproject Rupelstreek
Dit is geval, zie eerdere bespreking hierboven.
De gemeente dient het principe gelijke behandeling na te leven.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om de voetweg nr. 29 gedeeltelijk te verplaatsen zoals aangeduid op het rooilijnplan ‘Realisatie Molenbeekpad – verlegging voetweg nr. 29’ – klassement 20200512-RUMZ007- 04, opgemaakt door IGEAN dienstverlening op 12.05.2020 en het rooilijnplan ‘Realisatie Molenbeekpad – verlegging voetweg nr. 29’ – klassement 20200512-RUMZ007-04, opgemaakt door IGEAN dienstverlening op 12.05.2020 definitief vast te stellen
De gemeenteraad beslist om de voetweg nr. 29 gedeeltelijk te verplaatsen zoals aangeduid op het rooilijnplan ‘Realisatie Molenbeekpad – verlegging voetweg nr. 29’ – klassement 20200512-RUMZ007- 04, opgemaakt door IGEAN dienstverlening op 12.05.2020 en stelt het rooilijnplan ‘Realisatie Molenbeekpad – verlegging voetweg nr. 29’ – klassement 20200512-RUMZ007-04, opgemaakt door IGEAN dienstverlening op 12.05.2020 definitief vast