Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De notulen van de vorige zitting worden ter goedkeuring voorgelegd.
keurt de notulen van de vorige zitting goed.
De voorzitter en raadsleden van de raad voor maatschappelijk welzijn formuleren mededelingen.
neemt kennis van de mededelingen zoals geformuleerd op de gemeenteraadszitting:
Op 24 juni 2021 vindt de volgende gemeenteraad plaats. Indien noodzakelijk kan die verder gezet worden op 30 juni 2021.
In een vergadering van het bureau van de fractieleiders zijn een aantal afspraken gemaakt die worden uitgewerkt in een nieuw huishoudelijk reglement dat op een volgende raad behandeld wordt.
Er werd op de vergadering van het bureau vastgesteld dat er een aantal thema's bevoegdheden overschrijden en dat hiervoor een specifieke werking van de raadscommissies aangewezen is.
Indien een meerderheid van de raadscommissies gevat wordt dan wordt een verenigde raadscommissie ingericht. Iedereen die anders bij deelname aan één van de betrokken raadscommissies een vergoeding krijgt zal dan ook die vergoeding ontvangen. Het voorzitterschap wordt dan opgenomen door de voorzitter van de gemeenteraad.
Indien enkele raadscommissies samen gaan vergaderen dan is er sprake van een gemeenschappelijke raadscommissie. Het voorzitterschap wordt dan door de respectievelijke voorzitters van de betrokken commissies onderling verdeeld. Als zij er dan geen beslissing rond kunnen nemen dan wordt dit door de voorzitter van de gemeenteraad opgenomen.
Volgende raadscommissies worden in de volgende weken verwacht:
7 juni 19u gemeenschappelijke RC1-3-4-5-6 over de steun aan verenigingen via een subsidiereglement en infrastructuur met voorzitter Benjamin De Roeck
8 juni 20u RC6 en RC3 over sociaal beleid en kinderarmoede met voorzitter Ilse Moons (RC3)
14 juni 20u RC1 over intern organisatiebeheer, informatieveiligheid, ict en personeel
16 juni 19u RC5 over het gemeenschapscentrum en om 20u30 over financiën
21 juni 19u RC4 over gebiedsontwikkeling Molleveld
22 juni 19u RC5 over duurzaamheid en autodelen
Naar aanleiding van een grondig nazicht van het notulenbeheerssysteem stelde de algemeen directeur vast dat een medewerker een aantal wijzigingen in de samenstelling van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn verkeerdelijk niet op alle onderdelen van het notulenbeheerssysteem inbracht.
Hierdoor staat in de notulen van de zittingen van de gemeenteraad van september 2020 tot en met maart 2021 bij de samenstelling – aanwezigheden een foute vermelding van de fractienaam 'CD&V - 3D' in plaats van apart 'CD&V' en 'onafhankelijk'. In de stemuitslagen is de opsplitsing wel correct vermeld en ook in de notulering van de stemverklaringen.
Hierdoor staat bij de samenstelling - aanwezigheden in de notulen van de zittingen van de raad voor maatschappelijk welzijn van oktober 2020 tot en met maart 2021 ook het nieuwe raadslid Werner Joris ter vervanging van Bart Claes niet vermeld. In de stemmingsmodule werd wel de juiste fractie-indeling gebruikt. De stemuitslagen kloppen in die zin wel omdat er per fractie gestemd wordt.
Alle notulen van de betrokken zittingen werden in de volgende zittingen goedgekeurd door de raadsleden. De notulen werden getekend en gepubliceerd op de website en raadpleegomgeving van de Vlaamse toezichthoudende overheid.
Naar aanleiding van de vaststelling werd aan het agentschap binnenlands bestuur volgende vragen gesteld:
Op 30 april gaf het agentschap binnenlands bestuur per mail een antwoord op de vragen.
Het agentschap binnenlands bestuur gaf volgend antwoord op 30 april jl:
Wanneer notulen van de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn door de raad werden goedgekeurd en werden ondertekend door de voorzitter en de algemeen directeur, hebben zij het statuut van authentieke akten. Dit impliceert dat er niets meer aan kan worden gewijzigd. Ook een uittreksel uit de notulen (= een officiële kopie uit een register) heeft het statuut van een akte.
Wat wel kan, is, zoals u zelf aangeeft, dat de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn vaststelt dat er fouten staan in de reeds goedgekeurde en ondertekende notulen. Door dit te doen kunnen de gemaakte fouten alsnog worden ondervangen, zij het dat, zoals hiervoor reeds gesteld, aan de betrokken notulen en aan de uittreksels daaruit niets mag worden gewijzigd.
Wat het aanvechten van de betrokken beslissingen betreft omwille van materiële fouten, kunnen wij natuurlijk niet vooruitlopen op wat de bevoegde instanties daarover zouden denken. Het zou ons in ieder geval sterk lijken dat de betrokken beslissingen alleen maar omwille van niet doorslaggevende materiële vergissingen als ‘ongeldig’ zouden worden beschouwd.
Met dit besluit wordt akte genomen van de materiële vergissing.
De correcte benaming, indeling van de fracties en vermelding van het vervangende raadslid werd in het notulenbeheerssysteem ingevoerd.
Het nazicht op de correctheid van de notulen zal intensiever intern worden opgevolgd. Hiervoor zal meer tijd in de werkplanning worden vrijgemaakt.
Namens de administratieve diensten worden verontschuldigingen aangeboden voor de betrokken raadsleden.
neemt akte van de materiële vergissing in de notulen van de zittingen van september 2020 tot en met zitting van maart 2021 waarbij
- vanaf september het einde van de fractie "CD&V - 3D" en de introductie van de fractie "CD&V" en de onafhankelijke status van raadslid André Gielis wel in de stemmingsuitslagen en verklaringen maar niet in de samenstelling en aanwezigheden van de raad werd vermeld.
- vanaf oktober de vervanging van raadslid Bart Claes door raadslid Werner Joris niet in de samenstelling en aanwezigheden van de raad werd vermeld. De stemmingsuitslag is gekoppeld aan elke fractie en bleef in die zin gelden.
neemt akte van het antwoord van het toezichthoudend Vlaams agentschap binnenlands bestuur met betrekking tot de rechtzetting.
In het meerjarenplan werd de uitbouw van een seniorenbeleid vooropgesteld met opmaak van een ouderenbeleidsplan, in Rumst wordt dit het "Plusbeleid" genoemd.
Het plusbeleid van het lokaal bestuur Rumst is het geheel van beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties opgenomen in de meerjarenplanning om aan de algemene en specifieke behoeften van plussers een antwoord te bieden.
Het lokaal bestuur Rumst zet in op een inclusief beleid. Actief inzetten op beleidsparticipatie zorgt ervoor de het lokaal bestuur een beeld krijgt over de wensen en de noden van de inwoners van Rumst. Een inclusief plusbeleid betekent het betrekken van de plussers zelf bij het beleid. Ook de plussers van Rumst krijgen de kans om volwaardig te participeren door de “iedereen is mee”, “iedereen denkt mee” en “iedereen doet mee” trajecten. Er zijn verschillende manieren waarop participatie en betrokkenheid bij het beleid gestimuleerd wordt, zo worden er onder andere bevragingen gedaan en is er een plussersraad waar de relevante beleidskeuzes worden toegelicht en advies gevraagd wordt. volgende planning werd gevolgd om de Rumstse plusser zo veel mogelijk te betrekken bij de opmaak van het plusbeleidsplan:
Opmaak plusbeleidsplan - verloop
Bevraging Public Minds: 13 - 18 oktober 2020
Belronde Plussers: 20 - 30 oktober 2020
Seniorenraad: 10 november 2020 met als agenda:
Raadscommissie Plusbeleid: 7 december 2020 met als agenda:
Opmaak plusplan februari - maart 2021
College 08 maart - 15 maart: goedkeuring ontwerp plusbeleidsplan
Open Seniorenraad: 30 maart 2021 met als agenda:
College en vast bureau 19 april : goedkeuring plusbeleidsplan met agendering op gemeente- en ocmwraad
Raadscommissie 19 april
Gemeenteraad 27 mei: goedkeuring plusbeleidsplan
Een inclusief plusbeleid betekent ook dat er in elke beleidsdomein wordt gekeken naar de impact van het beleid op plussers. Om dit waar te maken heeft het lokaal bestuur ervoor gekozen om in te zetten op alle facetten van een leeftijdsvriendelijke gemeente, waarbij we het actief ouder worden stimuleren, door aandacht te hebben voor: mobiliteit, wonen, sociaal-culturele en maatschappelijke participatie, sociale inclusie, communicatie en informatie, gezondheid, zorg en publieke ruimtes en gebouwen. Het plusbeleidsplan van Rumst is opgebouwd volgens het concept van een leeftijdsvriendelijke gemeente.
Het advies van de seniorenraad van 30 maart is positief.
Het college van burgemeester en schepenen keurt het seniorenbeleidsplan goed en legt dit ter goedkeuring voor aan de gemeente- en OCMWraad.
keurt het seniorenbeleidsplan goed.
Het lokaal bestuur van Rumst neemt kennis van de buitengewone algemene vergadering van Vlotter op vrijdag 25 juni 2021.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Beslissing van de Raad voor maatschappelijk welzijn dd. 28/02/2019 tot aanduiding van een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering en raad van bestuur van Vlotter.
Overeenkomstig art. 427 en 432 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, dient voorafgaandelijk de beslissing met het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW van Rumst overgemaakt te worden en de effectieve vertegenwoordiger meegedeeld (eventueel aangevuld met de beslissing van de aanduiding indien deze niet voor de legislatuur werd beslist).
Het lokaal bestuur Rumst is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Vlotter.
Het lokaal bestuur werd met aangetekend schrijven van 6 mei 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Vlotter op vrijdag 25 juni 2021 om 19 uur in de vergaderzaal van Vlotter Facilities aan de Tunnelweg 1 te Niel met als agendapunten:
1. Verslag van de Raad van Bestuur over het maatschappelijk jaar 2020
2. Verslag van de commissaris over het maatschappelijk jaar 2020
3. Jaarrekening 2020 - Toekenning winst aan beschikbare reserves - Goedkeuring
4. Kwijting bestuurders en commissaris
5. Aanstelling/ ontslag bestuur.
Indien de vergadering nog niet fysiek zou kunnen doorgaan wegens de corona maatregelen, zal er via teams vergaderd worden.
Keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Vlotter van vrijdag 25 juni 2021 goed met volgende agendapunten:
1. Verslag van de Raad van Bestuur over het maatschappelijk jaar 2020
2. Verslag van de commissaris over het maatschappelijk jaar 2020
3. Jaarrekening 2020 - Toekenning winst aan beschikbare reserves - Goedkeuring
4. Kwijting bestuurders en commissaris
5. Aanstelling / ontslag bestuur.
De corona vaccinaties draaien intussen op volle toeren en het vooruitzicht om deze pandemie langzaam aan in te dijken lijkt de goede richting uit te gaan.
Vele getroffen sectoren kunnen terug opstarten wat alleen maar toe te juichen valt.
Vanuit de federale regering is er zelfs sprake dat vanaf 1 september alles min of meer terug hetzelfde zal zijn als voor deze coronacrisis.
Maar laat ons toch niet vergeten dat er gedurende deze crisis heel wat mensen rechtstreeks in hun geldbuidel getroffen werden.
Maatregelen werden in 2020 door de Vlaamse, Federale en lokale overheden ingevoerd om de getroffen sectoren en mensen die daarin te werk gesteld werden te ondersteunen.
Onze gemeente besliste om met een deel van het geld dat verkregen was van de hogere overheden consumptiecheques van 70€ te bezorgen aan de mensen die door deze crisis het hardst financieel getroffen waren.
Een aantal groepen werden automatisch toegekend die deze cheque zouden krijgen.
Deze groep werd uitgebreid met mensen die o.w.v. de corona crisis getroffen werden door technische werkloosheid.
Op 23 november 2020 besliste het vast bureau hierover en werden een aantal voorwaarden opgemaakt voor de doelgroep ‘technische werklozen’ die hiervoor in aanmerking konden komen.
Alleen bleken de voorwaarden om in aanmerking te komen voor deze cheque bij de doelgroep ‘technisch werklozen’ niet rechtvaardig en correct te zijn.
Onze fractie, Vooruit en Groen maar ook andere fracties deden hierover de nodige interpellaties.
En dit werd ook erkend door de bevoegde schepenen na mijn interpellatie van januari 2021.
“We gaan een nieuwe brief uitsturen want er is inderdaad een verfijning nodig” was de reactie toen.
In februari 2021 deed ik opnieuw een interpellatie over de stand van zaken van zowel het Remi systeem als de coronacheques.
Voor de bestrijding van inkomensverlies t.g.v. de coronacrisis kon ons lokaal bestuur maximum 36000€ subsidies ontvangen van de federale overheid.
De reactie die we toen ontvingen was de volgende: “momenteel is er voor 12.460 euro aan coronacheques uitgekeerd en de volgende groep die in aanmerking komt zijn de mensen met een beperking”.
Ik heb er alle begrip voor dat dit voor extra werkdruk heeft gezorgd bij de mensen van het sociaal huis en dat het niet altijd eenvoudig zal geweest zijn om te handelen in een wereld die voortdurend veranderde.
Bovendien kampte het sociaal huis tussen de periode oktober 2020 en januari 2021 met geen volledige bezetting van personeel door ziekte.
Maar in februari 2021 kregen we ook goed nieuws: er zou over 2 maanden een nieuwe beleidscoördinator starten.
Ondertussen zijn we sinds mijn laatste interpellatie, drie maanden verder en volgens de info die ik vernomen heb zijn de dossiers rond de coronacheques nog niet hernomen.
We zijn zelfs al 11 maand verder na mijn eerste interpellatie hierover, dit was in juni 2020.
En nogmaals: ik kan zeker het nodige begrip opbrengen voor de niet altijd eenvoudige werkomstandigheden van de mensen van het sociaal huis maar helaas, daar leggen de gedupeerde mensen niets van tussen hun boterham.
Er zullen ongetwijfeld nog steeds een aantal mensen zijn die iedere euro goed kunnen gebruiken.
Onze Vooruit en Groen fractie had dan ook de volgende vragen:
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Volgens het huishoudelijk reglement van de ocmwraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het vast bureau.
neemt kennis van volgende mondelinge vragen: