In functie van de heraanleg van de Kapelstraat (gedeelte Pompstraat – gemeentegrens met Boom) en Molleveld dient de rooilijn van de openbare wegenis te worden verbreed. Het gedeelte van de Kapelstraat gelegen tussen de Pompstraat en de Korte Veerstraat werd reeds heringericht in 2012, het gedeelte van de Kapelstraat tussen de Pompstraat en de gemeentegrens met Boom is nog niet heringericht.
De deputatie van de provincie Antwerpen heeft in zitting van 16.01.2020 beslist volgende buurtwegen gedeeltelijk of volledig af te schaffen: buurtweg 2 (gedeeltelijk), buurtweg 27 (gedeeltelijk), buurtweg 31 (volledig), voetweg 53 (volledig), voetweg 54 (gedeeltelijk) en voetweg 61 (gedeeltelijk).
In het kader van geplande infrastructuurwerken tussen de Pompstraat en de gemeentegrens met Boom is het noodzakelijk dat de bestaande buurt- en gemeentewegen worden verbreed. De te volgen procedure voor het verbreden van buurt- en gemeentewegen is sinds 1 september 2019 bepaald in het decreet gemeentewegen.
In het plangebied bevinden zich volgende buurt- en gemeentewegen die verbreed moet worden:
Om de rooilijn te realiseren is de onteigening van een aantal stroken grond die in privaat bezit zijn nodig. Naast het rooilijnplan werd ook een onteigeningsplan en een projectnota opgemaakt conform de bepalingen van het Vlaams Onteigeningsdecreet.
In de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 7 september 2020 en op de gemeenteraad van 17 september 2020 werd de voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplannen ‘Kapelstraat - Pompstraat', omvattende Kapelstraat buurtweg nr. 1en Molleveld voetweg nr. 61’, goedgekeurd. IGEAN dienstverlening werd gelast met de grondinnemingen en heeft op 6.07.2020 de ontwerpplannen opgemaakt en een projectnota.
In het openbaar onderzoek dat werd gehouden van 7 oktober tot en met 6 november 2020 werd er een vormelijke fout vastgesteld, waardoor een nieuw besluit moet genomen worden.
De aanleg van fietspaden (en riolering) belangt iedereen aan en is ontegensprekelijk van maatschappelijk of algemeen belang.
Bij de aanleg van fietspaden dient rekening gehouden te worden met de randvoorwaarden voorgeschreven in het vademecum fietsvoorzieningen, opgemaakt door het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, die bepalen dat vrij liggende éénrichtingsfietspaden met een aanbevolen breedte van 175 cm (of meer) en een tussenstrook met de rijweg van minstens 100 cm vereist zijn.
Om de Kapelstraat van fietspaden te kunnen voorzien dient de gemeente van de betrokken boordeigenaars de nodige stroken grond te verwerven. Zodoende kan de rooilijn worden gerealiseerd en kunnen de werken uitgevoerd worden.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten,
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan is de eerste fase van de procedure.
Hierna volgen nog het openbaar onderzoek en de definitieve goedkeuring door de gemeenteraad.
Het openbaar onderzoek zal opnieuw moeten gehouden worden wegens een vormelijke fout in het openbaar onderzoek dat eerder werd gehouden van 7 oktober tot en met 6 november 2020, nl. het ontbreken van het herinrichtingsplan in het dossier ter inzage.
Verbreden rooilijnen
De rooilijn van de Kapelstraat (tussen Korte Veerstraat en de gemeentegrens met Boom) en Molleveld wordt verbreed. Hiervoor voert de gemeente de procedure vastgelegd in het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019. De verantwoording voor deze verbreding is uitvoerig toegelicht in de nota “Verantwoordingsnota verbreding rooilijnen Kapelstraat (buurtweg 1) en Molleveld (voetweg 61)” die aan dit dossier gehecht is en er integraal deel van uitmaakt.
Deze nota omvat:
Om dit alles visueel te verduidelijken zijn de geplande herinrichting en de voorgestelde nieuwe rooilijnen op plan nr. 2 ‘Herinrichtingsplan’ weergegeven.
De “Verantwoordingsnota verbreding rooilijnen Kapelstraat (buurtweg 1) en Molleveld (voetweg 61)” en het plan nr.2 ‘herinrichtingsplan’ zijn gehecht aan dit dossier en maken er integraal deel van uit.
Openbaar onderzoek
De beslissing tot voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan ‘KAPELSTRAAT – POMPSTRAAT’ moet gedurende een periode van 30 dagen onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Onteigening
Gemeenten kunnen tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake gemeentelijke aangelegenheden.
De gemeente Rumst wenst de Kapelstraat te voorzien van veilige fietsvoorzieningen met de bedoeling:
Om deze doelstellingen te realiseren werd een rooilijn- en onteigeningsplan en een bijhorende projectnota opgemaakt.
omschrijving te onteigenen goederen
De te onteigenen stroken grond bevinden zich binnen de nieuw vastgestelde rooilijn voor de Kapelstraat. Het gaat om gedeelten van de percelen met volgende kadastrale nummers:
2de afdeling, sectie A, 417S (inname 1), 423M (inname 2), 188G (inname 6) en 381G (inname 12).
algemeen nut
Door de grote intensiteit van het auto-, vracht- en fietsverkeer tussen de dorpskernen van Rumst en Boom en de slechte zichtbaarheid aan het kruispunt met de Polder en de Kapelstraat dient de Kapelstraat heraangelegd en verbreed te worden.
Een verbreding aan de noordkant van de Kapelstraat is niet mogelijk, gezien er vanaf huisnummer 124 tot aan huisnummer 150 een rij van 11 woningen staat en de verwerving hiervan een grotere impact heeft dan de te verwerven grondstroken aan de zuidkant van de straat.
Het doel van de onteigening is de heraanleg van de Kapelstraat met een gescheiden dubbelrichtingsfietspad aan de noordkant van de straat. Samen met deze werken zal een gescheiden rioleringsstelsel worden aangelegd.
Noodzaak
De aanleg van fietspaden gebeurt in principe op openbaar domein. De scheiding tussen het openbaar en het privaat domein wordt bepaald door de rooilijn. Deze rooilijnen worden - voor zover ze nog niet bestaan - gerealiseerd of aangepast in het kader van infrastructuurwerken.
De gemeente houdt bij de inrichting van haar openbaar domein rekening met de bestaande toestand.
Hoogdringendheid
De gemeente Rumst werkt gestaag verder aan de verhoging van de verkeersveiligheid. Omwille van het feit dat fietspaden in principe enkel kunnen worden uitgevoerd op openbaar domein, zijn onteigeningen noodzakelijk. Deze omstandigheden kunnen dan ook als hoogdringend worden omschreven. De onteigeningen zullen steeds tot het strikt noodzakelijke worden beperkt.
Principieel akkoord te gaan om de gemeenteweg Kapelstraat (buurtweg 1) gedeeltelijk te wijzigen en Molleveld (voetweg 61) volledig te wijzigen zoals aangeduid op het ontwerp rooilijn- en onteigeningsplan ‘Kapelstraat– Pompstraat ’.
Het ontwerp-rooilijn- en onteigeningsplan ‘Kapelstraat– Pompstraat’, (Rooilijnplan Kapelstraat-04.pdf ) omvattende Kapelstraat buurtweg nr. 1 en Molleveld voetweg nr. 61’, opgemaakt door IGEAN dienstverlening op 6.07.2020, inclusief de projectnota in bijlage van dit besluit, voorlopig vast te stellen.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met het organiseren van een nieuw openbaar onderzoek.