Terug
Gepubliceerd op 21/12/2020

2020_GR_00188 - BELASTINGREGLEMENT OP TWEEDE VERBLIJVEN - AANSLAGJAAR 2021-2025 - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 17/12/2020 - 20:00 raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Jurgen Callaerts, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Els Devlies, Werner Joris, Veerle De Beuckeleer, Wouter De Smedt

Verontschuldigd

Francy Van der Wildt

Secretaris

Wouter De Smedt

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00188 - BELASTINGREGLEMENT OP TWEEDE VERBLIJVEN - AANSLAGJAAR 2021-2025 - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Jurgen Callaerts, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Els Devlies, Werner Joris, Veerle De Beuckeleer, Wouter De Smedt
Stemmen voor 24
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Axelle De Smet, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Els Devlies, Werner Joris
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00188 - BELASTINGREGLEMENT OP TWEEDE VERBLIJVEN - AANSLAGJAAR 2021-2025 - Goedkeuring 2020_GR_00188 - BELASTINGREGLEMENT OP TWEEDE VERBLIJVEN - AANSLAGJAAR 2021-2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het belastingreglement op tweede verblijven werd goedgekeurd voor een termijn eindigend op 31 december 2020 en dient hernieuwd te worden.

Argumentatie

Gelet op de financiële toestand van de gemeente;

Een eigenaar van een tweede verblijf, staat meestal ingeschreven in het bevolkingsregister in een andere gemeente. Deze mensen betalen dan geen personenbelasting in de gemeente, waardoor ze ook geen bijdrage leveren in de kosten die de gemeente maakt voor de aanleg, het onderhoud en het gebruik van de openbare infrastructuur. Ze maken er echter wel gebruik van.
Het gemeentebestuur acht het dan ook wenselijk dat eigenaars van een tweede verblijf in de gemeente Rumst, net zoals inwoners van de gemeente Rumst, ook een bijdrage leveren in de kosten die de gemeente Rumst maakt voor de aanleg, het gebruik en het onderhoud van de openbare infrastructuur, zoals wegenis, nutsvoorzieningen, parken,speeltuinen,….,
Gezien deze personen meestal geen personenbelasting betalen in de gemeente, voert de gemeente een heffing op tweede verblijven in, zodat deze mensen op een andere manier een bijdrage leveren aan de kosten die de gemeente hiervoor maakt.
De aangifteplicht wordt gelegd bij de eigenaars. Eigenaars die geen aangifte doen of onjuiste of onvolledige informatie verstrekken zullen onderworpen worden aan een belastingverhoging.


Juridische grond

Artikel 170 §4 van de Grondwet.

Het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 40, 41, 56, 286, 287 en 288.

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Het decreet van 27 maart 2009 betreffende het grond- en pandenbeleid.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 10 juli 2009 houdende nadere regelen betreffende het leegstandsregister;

De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 'Omzendbrief betreffende de gemeentefiscaliteit'.

Het gemeentelijk reglement op de inventarisatie van leegstaande woningen en/of gebouwen en het belastingreglement op gebouwen en woningen die zijn opgenomen in het leegstandsregister.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang van 1 januari 2021 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt ten voordele van de gemeente een jaarlijkse belasting op tweede verblijven geheven.

Artikel 2

De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die eigenaar is van het tweede verblijf, ongeacht of de constructie verhuurd wordt en ongeacht het feit of de eigenaar al dan niet in het gemeentelijk bevolkingsregister is ingeschreven. De belasting wordt berekend per jaar. Hierbij wordt uitsluitend de toestand op 1 januari van het aanslagjaar in aanmerking genomen.

Artikel 3

§1. Een tweede verblijf is elke private wooneenheid die voor de eigenaar of voor de huurder ervan niet tot hoofdverblijf dient, maar die op elk ogenblik door hen voor bewoning kan gebruikt worden. Het kan hierbij gaan om landhuizen, bungalows, appartementen, weekendhuisjes, optrekjes en alle andere vaste woongelegenheden, daarbij inbegrepen de met chalets gelijkgestelde caravans.

§2. Vallen niet onder de toepassing van de belasting:

  1. Een lokaal uitsluitend bestemd voor het uitoefenen van een beroepsactiviteit.
  2. Tenten, verplaatsbare caravans en woonaanhangwagens, tenzij zij minstens zes maanden opgesteld blijven om als woongelegenheid te kunnen dienen.
  3. De leegstaande woongelegenheden waarvan het bewijs wordt voorgelegd dat zij in het aan het aanslagjaar voorgaand kalenderjaar niet als tweede verblijf werden aangewend
  4. Vergunde constructies met een andere bestemming dan verblijf (bvb stal, garage,…) voor zover geen strijdig gebruik werd vastgesteld.
  5. Elke door Toerisme Vlaanderen erkende en stedenbouwkundige vergunde vakantiewoning of toeristische logies.
  6. Constructies opgesteld op een reglementair erkend kampeerterrein of kampeerverblijfpark.
  7. Elke constructie die belast wordt op leegstand.

Artikel 4

De belasting bedraagt 750 euro per tweede verblijf.

Artikel 5

Voor tweede verblijven die op 1 januari van het aanslagjaar bestaan, dient de belastingplichtige uiterlijk op 31 januari van het aanslagjaar bij het gemeentebestuur aangifte te doen van het belastbaar tweede verblijf door middel van een door het college van burgemeester en schepenen vastgesteld formulier.

Artikel 6

§1. Bij gebrek aan aangifte, bij niet-tijdige of onnauwkeurige of onjuiste aangifte door de belastingplichtigen wordt de aanslag van ambtswege door de gemeente gevestigd op grond van de beschikbare gegevens en op de wijze bepaald in artikel 7 het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van gemeentebelastingen.

§2. De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met 50% van het belastingsbedrag. Bij herhaling van de overtreding wordt de verhoging verdubbeld. Het bedrag van deze verhoging wordt ingekohierd.

Artikel 7

De belasting wordt door middel van een kohier ingevorderd. Het kohier wordt opgemaakt en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 8

De vestiging en invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het gelijknamige decreet van 30 mei 2008.

Artikel 9

Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden. Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 287 van het decreet lokaal bestuur.